Cupra Born VZ, VW's eerste elektrische GTI

2mnd geleden | Laurent Zilli

Het is niet het moedermerk dat de formule van een elektrische pretraket lanceert, maar Cupra, het kleine merk dat snel groeit. Volstaat dit om het model extra geloofwaardigheid te geven?

Cupra is geboren om een jong, premium en sportief merk te zijn, maar de Born, het eerste 100% elektrische model in het gamma, heeft niet al zijn beloftes waargemaakt. Veel professionele testers hebben kritiek geuit op zijn gebrek aan karakter onderweg en zijn afstelling, die te weinig dynamiek propageert. Misschien is een rechtzetting op zijn plaats, want de Born VZ (het sportieve label geïntroduceerd door de Formentor) kan bogen op een enorme vermogenstoename.

326 pk achterin

De sprong is in feite 95 pk: de motor stuurt nu 326 pk naar de achterwielen. Nog spectaculairder is het feit dat het koppel met 235 Nm is toegenomen tot 545 Nm! Cupra heeft daarom een 0-100-tijd van 5,7 seconden aangekondigd. Nog belangrijker is dat het chassis is aangepast voor een beter reactievermogen en, naar we hopen, dat extra beetje ziel dat ontbrak. De accucapaciteit is verhoogd tot 79 kWh, genoeg om 570 kilometer af te leggen in de WLTP-cyclus. Last but not least heeft de VZ-versie ook speciale interieurkenmerken, waaronder het nieuwe scherm van 12,9 duim dat werd geïntroduceerd door de VW ID.3, semikuipstoelen en een 425 watt sterke hifi van Sennheiser. De prijzen worden later bekendgemaakt en de verkoop staat gepland voor na de zomer.

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in