Audi brengt een “basis”-e-tron GT uit
De Audi e-tron GT maakte in 2021 grote indruk, met haar opvallende design dat sterk op het concept leek, en met “mechaniek” die (met iets minder pk’s) geleend was van de geduchte Porsche Taycan, haar nauwe verwant. Omdat het nieuw en innovatief was, omdat het trendy was, en omdat veel landen aankoopsubsidies aanboden, kende de verbluffende Audi al snel succes. En misschien is dat de reden waarom Audi zich bij de vernieuwing in 2024 permitteerde om nog hoger in het gamma te mikken, net als Porsche. Weg met de “kleinere vermogens”: het model begon toen bij 679 pk en €130.000. Maar toen keerde de wind.
622 km
In 2024 kreeg de verkoop van EV’s duidelijk een knauw. Vrijwel iedereen werd getroffen, Audi inbegrepen, en (dat is toch onze analyse) dat verklaart waarom men nu weer dichter bij de klant komt. Hier is dus de e-tron GT terug, in instapversie, die “slechts” 585 pk levert in Boost-modus (normaal 503 pk), voor een prijs van €110.500. Dat blijft veel geld, maar toch €20.000 minder dan de 679 pk sterke S e-tron GT. Terloops is deze basisversie ook nog eens de meest uithoudende, met een aangekondigde autonomie tot 622 km dankzij de 105 kWh-batterij. En hoewel hij goedkoper is, presteert hij qua opladen net zo goed als de andere modellen, want dankzij de 800V-architectuur kunnen laadvermogens tot 320 kW gehaald worden aan een snellader. Goed voor 285 km in 10 minuten.