Renault lijdt onder de diplomatieke crisis tussen Frankrijk en Algerije

9mnd geleden Quentin Pannaud

De gespannen relaties tussen Parijs en Algiers werken niet in het voordeel van Renault, dat wanhopig wacht op goedkeuring van de Algerijnse regering om haar assemblagefabriek in Oran te heropenen.

De spanningen tussen Frankrijk en Algerije blijven oplopen. Sinds de ondertekening van de Akkoorden van Évian in 1962, waarmee Algerije zijn onafhankelijkheid kreeg van Frankrijk, hebben de twee landen een wisselvallige relatie gehad, gekenmerkt door periodes van toenadering en conflict. De situatie escaleerde in de zomer van 2024 toen Emmanuel Macron aankondigde de Marokkaanse soevereiniteit over de Westelijke Sahara te willen erkennen, een betwist gebied dat Algerije al tientallen jaren claimt. Het recente bezoek van de Franse minister van Cultuur, Rachida Dati, aan de regio op 17 februari heeft de situatie alleen maar verergerd. Sindsdien weigert Algerije om zijn onderdanen met een Franse uitzettingsbevel (OQTF) terug te nemen. Een van de slachtoffers van deze diplomatieke crisis is… Renault.  

De Renault-fabriek in Oran wacht op heropstart  

Renault heeft sinds 2014 een assemblagefabriek in Oran, een havenstad in het noordwesten van Algerije. Daar werden tot 2020 twee modellen geassembleerd voor opkomende markten: de tweede generatie Renault Logan en Sandero (in Europa verkocht onder het merk Dacia tussen 2012 en 2020). Sindsdien ligt de fabriek stil, nadat de Algerijnse regering destijds een onderzoek startte naar mogelijke corruptie bij lokale dealers. De fabriek had enkele maanden later moeten heropenen, maar de complexe diplomatieke relaties tussen Frankrijk en Algerije hebben het proces geblokkeerd. Renault wacht nog steeds op de cruciale goedkeuring van de Algerijnse regering om als autobouwer in het land actief te blijven. "Ons project voor de heropleving en industriële ontwikkeling van de site in Oran, inclusief de introductie van nieuwe modellen, werd meer dan een jaar geleden ter goedkeuring ingediend bij de bevoegde autoriteiten," verklaarde Rémi Houillons, hoofd van de industriële activiteiten van Renault Algerije, in de herfst. Het verlies is enorm voor Renault, dat in 2020 nog marktleider was in Algerije met een marktaandeel van 25%.  

 

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in