Polestar gaat toch in Europa produceren

4mnd geleden Quentin Pannaud

Om Europese invoerheffingen te vermijden en gebruik te maken van allerlei overheidssteun, zal Polestar vanaf 2028 een eerste model in Europa bouwen: de compacte SUV 7.

Polestar, het premium elektrische submerk van Volvo binnen de Geely-groep, blijft langzaam maar zeker zijn aanwezigheid in Europa uitbreiden. Drie modellen staan al op het programma: de berline 2, de SUV 3 en de ‘cross-berline’ 4. Binnenkort komt daar ook een compacte SUV bij, de Polestar 7, die in het C-segment zal opereren (Scénic E-Tech, e-3008, EV5, ID.4...) en zijn techniek zal delen met de toekomstige Volvo EX40, die in 2027 wordt verwacht. Die laatste zal gebouwd worden in een gloednieuwe fabriek die momenteel verrijst in de buurt van Košice, in Slovakije. En zojuist is bevestigd: ook de Polestar 7 zal daar vanaf 2028 van de band rollen!

De eerste Europese Polestar

Dat is vermeldenswaard, want tot op heden worden alle Polestar-modellen in China geproduceerd (behalve de Amerikaanse Polestar 3, die lokaal wordt gebouwd), waardoor ze onderhevig zijn aan invoerrechten en uitgesloten blijven van fiscale voordelen in landen als Frankrijk of Nederland. Dankzij deze nieuwe Europese productie zal de Polestar 7 wél in aanmerking komen voor diverse lokale en Europese subsidies. Toch roept deze aankondiging vragen op over de toekomst van de Volvo-fabriek in Gent (België), waar momenteel de EX30, EX40, EC40 en V60 worden gebouwd. Slovakije trekt al langer autobouwers aan met zijn gekwalificeerde arbeidskrachten, lage loonkosten en soepele arbeidswetgeving. Hopelijk gebeurt dat niet ten koste van België…

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in