Leven bij Chrysler

De Amerikaanse autopers is er enigszins onthutst over: Chrysler viert dit jaar zijn 100ste verjaardag, en dat wordt slechts gemarkeerd met een simpele sticker op de ruiten van het enige overblijvende model: de monovolume Pacifica, die er ook is als budgetversie onder de goede oude naam Voyager. Triest, inderdaad, voor een merk dat ooit tot de fameuze Big Three behoorde. Tegen het einde van het Tavares-tijdperk vroegen velen zich nog af of Chrysler niet gewoon de diepvries in zou gaan. Maar blijkbaar niet, zoals bevestigd werd in opeenvolgende interviews met Chris Fuell, de huidige merkverantwoordelijke, en Ralph Gilles, designbaas voor de Amerikaanse tak van Stellantis.
Nieuwe teams
Gilles vertelde aan Road & Track-journalisten dat de leiding van Stellantis “Chrysler zopas opnieuw een designstudio, een ontwikkelingsploeg en een marketingteam heeft gegeven.” U leest het goed tussen de regels: dat betekent dat Chrysler, een van de grootste historische merken in de VS, al die structuren niet meer had. De functies waren ondergebracht bij personeel van Dodge of Jeep, de zogenaamd meer beloftevolle merken. Een voorbeeld van hoe ver besparingslogica kan gaan. Maar nu kan het merk opnieuw over zijn eigen toekomst nadenken. De aftrap wordt verwacht begin 2027, of zelfs eind 2026, met een gloednieuwe hybride crossover. Daarna volgt nog een model, waar voorlopig weinig over bekend is. Gilles liet wel doorschemeren dat Chrysler bijzonder veel interesse heeft in “lage” wagens, vanwege hun voordelen op het vlak van energie-efficiëntie. Uit al deze signalen van de voorbije weken leiden we af: op heel wat plaatsen binnen Stellantis heeft de moedeloosheid plaatsgemaakt voor motivatie. Een positieve wending, waarvan we benieuwd zijn naar de concrete gevolgen.