F1 krijgt er een team bij in 2026
Tijdens de GP van Las Vegas, waar Verstappen voor de vierde keer op rij als wereldkampioen werd gekroond, kwam er een verrassende wending in een verhaal dat al sinds 2023 speelt. Vanaf 2026 zal de F1-grid een elfde team verwelkomen: Cadillac, met nauwe betrokkenheid van Michael Andretti, zoon van F1-wereldkampioen Mario Andretti (1978). Dit markeert de vierde keer dat de naam van een voormalig kampioen op een F1-auto prijkt, na Brabham, Stewart en Prost.
Eerste weigering
Andretti en General Motors, het moederbedrijf van Cadillac, kregen een koele ontvangst. Hoewel de FIA, verantwoordelijk voor de sportieve kant van F1, het bod van Cadillac-Andretti snel goedkeurde, stuitte het bij Liberty Media, eigenaar van F1 en verantwoordelijk voor de commerciële en media-aspecten, op weerstand. Het excuus? Gebrek aan concurrentievermogen. In werkelijkheid speelden financiële belangen een rol: de huidige teams hadden weinig zin om de jaarlijkse F1-winst van 2,4 miljard dollar (in 2023) te verdelen over 11 teams in plaats van 10. Daarnaast leek er een persoonlijke kwestie mee te spelen: John Malone, CEO van Liberty Media, zou hebben gezworen “alles te doen om Andretti buiten de F1 te houden.” Nu Malone op het punt staat te vertrekken, lijkt de situatie te zijn veranderd.
Het is logisch dat een gerenommeerd Amerikaans team toetreedt tot een sport die in de Verenigde Staten de afgelopen jaren enorm aan populariteit en winstgevendheid heeft gewonnen. Sportief gezien staat vast dat Cadillac tot 2028 geen eigen motor zal ontwikkelen en voor de eerste twee seizoenen gebruik zal maken van een klantenmotor. Wie die motor zal leveren, blijft voorlopig nog een open vraag.