Een van de laatste klassieke berlines verdwijnt
Renault, Opel, Citroën, Fiat, Hyundai: tien jaar geleden boden bijna alle volumemerken nog gezinsberlines aan, als efficiënter en lichter alternatief voor de SUV’s die geleidelijk het stokje overnamen. Vandaag is dat zo goed als voorbij: behalve Volkswagen en Skoda moet je je al tot de premiummerken wenden om nog een model met zo’n koetswerk te vinden dat bovendien niet 100% elektrisch is (Audi, BMW, Mercedes-Benz, Alfa Romeo, Volvo). Peugeot was nog een van de laatste verdedigers van het genre, maar trekt nu definitief de stekker uit de 508.
De Peugeot 508 neemt afscheid
De Peugeot 508 werd gelanceerd in 2011 en kreeg in 2018 een tweede generatie. Hij was verkrijgbaar met benzine-, diesel- en plug-inhybride-aandrijvingen, en zelfs in een sportieve PSE-variant met plug-inhybride. Maar het succes van de 3008 en 5008 zette de berline steeds meer op achterstand. In de eerste vijf maanden van dit jaar stond hij niet eens meer in de top 100 van best verkochte modellen in Frankrijk – zijn belangrijkste markt. De productie liep op 12 mei definitief af in Sochaux, en het model is niet langer configureerbaar of zichtbaar in de showrooms. Je moet je dus wenden tot de resterende voorraad of de tweedehandsmarkt als je er nog eentje wilt bemachtigen. Er komt geen directe opvolger, al nemen de 408 en de nieuwe 3008 nu de fakkel over. Het was misschien niet hét model van het decennium, maar zijn verdwijning is opnieuw een teken van de trage maar zekere standaardisering van de markt richting SUV’s…