Volkswagen ID.3: een restyling waarin kwaliteit centraal staat!

11mnd geleden | Nicolas Morlet

In de publieke opinie staan Duitse auto's voor kwaliteit. Alleen kreeg Volkswagen met de ID.3 net op dat punt kritiek te verduren, vooral wat betreft de materiaalkeuze en de assemblage. De facelift corrigeert dit en geeft hem wat zachtere trekjes voor een nieuwe kans.

"De ID.3 wordt een even belangrijk model voor Volkswagen als de Kever of de Golf" werd ons verteld toen de eerste in 2020 werd gelanceerd. Drie jaar later is de elektrische compacte moeilijk te vergelijken met zijn illustere voorgangers. Vooral qua volumes: hoewel de ID.3 in 2022 nog steeds de vijfde best verkochte elektrische auto in Europa is, zijn er slechts 53.015 exemplaren van verkocht, een daling van 24% in een elektrische markt die nochtans groeit. En vooral, op hetzelfde moment verkocht Tesla bijna twee keer zoveel stuks van zijn Model 3 (91.475).

Net als de Golf, die lijdt onder het succes van de T-Roc, kan de ID.3 niet concurreren met zijn SUV-tegenhanger, de ID.4, die over dezelfde periode 67.490 eenheden verkocht. En de Duitser moet het vandaag ook opnemen tegen geduchte concurrenten, zoals de Renault Megane E-Tech, de MG4 of zelfs zijn neef Cupra Born. Nee, zoals je ziet, heeft de ID.3 het niet gemakkelijk!

Hogere kwaliteit

Als klap op de vuurpijl heeft de ID.3 sinds zijn lancering te lijden gehad onder kritiek op de kwaliteit van het interieur, die niet zo goed is als die van een Golf en zelfs een Volkswagen onwaardig volgens de hardste commentaren. De facelift corrigeert het allemaal. "We hebben veel suggesties van klanten verzameld en uitgevoerd om het product te verbeteren en de standaarduitrusting te versterken. Zachte, met schuim bedekte oppervlakken in de cockpit zorgen voor een nieuwe haptische ervaring. De opnieuw ontworpen deurbekledingen in het interieur hebben ook zachtere en grotere oppervlakken", aldus het persbericht.

Volkswagen gebruikt nu ook stoffen bekleding van gerecycleerd plastic.

Lange reizen zijn makkelijker

De ID.3 profiteert uiteraard van de update van zijn multimediasysteem en zijn rijassistenten (head-updisplay met augmented reality, lane keeping waarvoor nu slechts één wegmarkering nodig is...). Het merk heeft ook een routeplanner toegevoegd die automatisch de oplaadpunten identificeert die nodig zijn voor een lange reis.

 Soepeler ontwerp

Tot slot heeft de ID.3 een paar cosmetische tweaks gekregen die zijn lijn dynamischer maken. De nieuwe motorkap loopt nu door tot aan de voorruit. De verwijdering van het zwarte plastic element maakt de auto gestroomlijnder. De bumpers zijn opnieuw ontworpen voor een meer serieuze uitstraling, en terwijl het contrasterende dak nog steeds wordt aangeboden, is de achterstijl nu in carrosseriekleur.

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in