VW vraagt de EU om de CO2-eisen te versoepelen

1mnd geleden | Laurent Zilli

Geconfronteerd met een "onvoorziene" dip in de verkoop van elektrische auto's, lopen fabrikanten het risico dat ze de door Europa gestelde doelen niet halen, met zware boetes tot gevolg.

Een minder bekend wapen in het arsenaal van de strijd tegen CO2 dan de Euronormen, is dat er een doelstelling is vastgesteld door Europa waaraan fabrikanten moeten voldoen. Kort: de gemiddelde CO2-uitstoot van alle voertuigen die in een jaar door een merk worden verkocht moet 95 g/km bedragen. Voor wie dit gemiddelde overschrijdt, bedraagt de boete 95 euro per verkochte auto en per extra gram. De rekening kan snel oplopen... Vandaag staan we aan de vooravond van een verdere verlaging van dit gemiddelde, maar het loopt allemaal niet volgens plan.

Missie onmogelijk

Rekening houdend met de stijging van de verkoop van elektrische auto's, vond Europa het redelijk om vanaf 2025 een verdere verlaging van dit gemiddelde op te leggen: 93,6 g/km. Dat klinkt misschien niet veel, maar wacht eens even... De 95 g/km werd berekend volgens de goede oude (en sterk verouderde) NEDC-norm. De 93,6 g/km wordt berekend aan de hand van de meer realistische WLTP-normen. Volgens JATO Dynamics betekent dit een enorme verlaging van de gemiddelde uitstoot met 15%. Daarom is VW de eerste groep - en waarschijnlijk niet de laatste - die Europa oproept om realistischere eisen te stellen. En we hoeven waarschijnlijk geen reactie te verwachten voor de volgende verkiezingen.

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in