Slate: elektrisch, low-cost, en gefinancierd door Bezos
Een start-up die zich op de EV-markt wil begeven, is niets nieuws meer. Dat ze zich richt op het low-cost segment is al minder courant, en dat dit idee uit de VS komt, is dan weer onverwacht. Toch is dat precies het project van Slate, een jong merk dat er al in geslaagd is meer dan 100 miljoen dollar aan fondsen op te halen, en dat onder zijn zwaargewicht-investeerders niemand minder dan Jeff Bezos telt, de almachtige baas van Amazon. Wat is de belofte? Een elektrische pick-up van 200 pk, beschikbaar met batterijen van 52 of 84 kWh, voor een basisprijs van 27.000 dollar. Hoe is dat mogelijk? Dankzij keuzes waarvan sommige gevestigde constructeurs misschien nog wat kunnen leren.
Echt basic
Om tot zo’n bodemprijs te komen voor een instapmodel pick-up, heeft Slate simpelweg besloten de wagen "uit te kleden". Wij, net als u, betreuren vaak de technologische overdaad in hedendaagse auto's, volgestouwd met gadgets die we niet nodig hebben, maar waarvoor we toch betalen. Dat is hier niet het geval: handbediende ramen, geen radio, geen groot centraal scherm, slechts één kleur, en een 2-zitsconfiguratie met een laadbak van 1,5 meter. Daarna staat het iedereen vrij om uit de lange lijst met "accessoires" te kiezen, die zelfs de transformatie van de pick-up naar een SUV met vijf zitplaatsen kan omvatten. Het idee is echt interessant, en de looks zijn best geslaagd. Nu is het nog afwachten of de productie eind 2026 daadwerkelijk van start gaat in Indiana (VS), zoals gepland.