Porsche 718 Spyder RS: een afscheid van 9.000 ronden

11mnd geleden | Laurent Zilli

Nu de 718 zijn laatste 'normale' jaren beleeft voordat hij plaatsruimt voor een elektrische vervanger, lanceert Porsche wat wel eens de ultieme versie zou kunnen zijn. En wat voor één...

Het werd al lang aangekondigd, de Porsche 718 Cayman en Boxster zullen niet lang meer onder ons zijn. De fabrikant heeft al gezegd dat ze niet zullen worden vervangen, althans niet door een nieuwe "baby-Porsche" met een verbrandingsmotor. Degene die het stokje overneemt wordt - uiteraard - elektrisch, en zou kunnen lijken op het Vision 357 concept dat afgelopen januari werd onthuld. Maar Porsche lijkt met panache afscheid te willen nemen van zijn kleine sportwagen. De Spyder RS, een cabrioletversie, is volgens ons eleganter dan de Cayman GT4 RS.

Hart van de 911 GT3

Achterin vinden we de zescilinder-boxermotor in zijn puurste versie (zonder turbo), die 500 pk naar de achterwielen stuurt en de toerenteller naar 9.000 tpm kan jagen. Er is geen handgeschakelde versnellingsbak beschikbaar, maar met de PDK-bak met verkorte verhoudingen duurt de 0-100 km/u niet langer dan 3,4 seconden. Het onderstel van de Spyder RS is iets minder scherp dan dat van de GT4 RS, maar de demping is verzacht om hem meer geschikt te maken voor rijden op de openbare weg. De softtop is gereduceerd tot zijn eenvoudigste vorm: een doek dat over de cabine is gespannen en handmatig kan worden verwijderd. Kortom, dit is de krachtigste en meest sensationele Boxster in de geschiedenis van het model. En het is een passend afscheid voor wie er 177.982 euro veil voor heeft.

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in