Mitsubishi zet zijn herlancering voort met twee gezinsmodellen

12u geleden Laurent Zilli

De ene heet Grandis, de andere Eclipse Cross. Deze twee crossovers van iets meer dan 4,4 m richten zich op gezinnen, maar met verschillende geëlektrificeerde argumenten. En uiteraard zonder hun nauwe verwantschap met het ruitmerk te verbergen.

Onder zijn sobere lijnen, die hun best doen om niet te veel op de Renault Symbioz te lijken, is de Grandis de nieuwe hybride van het merk. Een groot verticaal scherm aan boord, Google-interface, verschuifbare achterbank en een kofferruimte die moeiteloos van het gezinsleven naar een goedgevuld weekend overstapt: dit model mikt op gezond verstand. Twee hybrideaandrijvingen staan op het programma: een 1.3 mild-hybrid van 140 pk en een 1.8 full-hybrid van 156 pk, de meest aan te bevelen versie omwille van zijn zachte rijgedrag en zuinigheid (ongeveer 5,3 l/100 km tijdens onze test). Op de weg bevestigt de Grandis zijn rol als een vlot leefbare compagnon: lichte stuurinrichting, soepele ophanging en een erg toegankelijk rijgedrag. Geen spektakel, maar wel een coherente aanbieding op dit prijsniveau: vanaf 27.490 € voor de mild-hybrid en 33.490 € voor de full-hybrid.

Eclipse Cross EV

De Eclipse Cross is het eerste elektrische model dat Mitsubishi in Europa verkoopt sinds… de stadsauto i-MiEV. Misschien was u dat model vergeten, maar in 2010 was hij een van de pioniers van de elektrische auto, samen met de Nissan Leaf. Dat terzijde.
Geen stadsauto ditmaal: Mitsubishi kiest voor het succesrijke segment van de compacte SUV, technisch gebaseerd op de Renault Scenic EV. Wat het interieur betreft: zie hierboven, want de binnenruimtes lijken sterk op elkaar. Onder de vloer zit een batterij van 87 kWh die een motor van 220 pk/300 Nm voedt. De WLTP-actieradius bedraagt iets meer dan 600 km, en snelladen aan 150 kW maakt 10–80 % mogelijk in 30 minuten. Op de weg weet de Eclipse Cross EV te overtuigen door zijn homogeniteit, met dank aan de goed afgestelde ophanging, de precieze stuurinrichting, het lage zwaartepunt dat de rolbewegingen beperkt en de op vier niveaus instelbare regeneratie via paddles aan het stuur. Tijdens onze test verbruikten we ongeveer 17 kWh/100 km, goed voor zowat 500 km in de praktijk. De basisprijs bedraagt 47.990 €.

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in