Het mobiliteitsbudget maakt vorderingen, maar heeft nog steeds moeite om zich te vestigen

2mnd geleden | Nicolas Morlet

Sinds 5 jaar bieden sommige bedrijven hun werknemers de keuze om hun recht op een bedrijfswagen in te ruilen tegen een "mobiliteitsbudget" dat ze naar eigen inzicht kunnen gebruiken voor hun verplaatsingen. In de praktijk maken echter weinig mensen hier echt gebruik van.

Laten we beginnen met een positieve noot: het aandeel werknemers dat hun bedrijfswagen heeft opgegeven ten gunste van het mobiliteitsbudget is tussen 2022 en 2023 verdubbeld. Maar in absolute cijfers vertegenwoordigen ze slechts 0,4% van de werknemers. Dit betekent dus in de praktijk dat 1 werknemer op de 250 gebruikmaakt van een mobiliteitsbudget, terwijl 1 op de 35 een bedrijfswagen heeft, volgens gegevens van SD Works die betrekking hebben op meer dan 36.000 werkgevers en meer dan 1,1 miljoen werknemers.

Zijn werknemers zo gehecht aan hun auto? Ja, waarschijnlijk wel. Maar de verklaring ligt ook in het feit dat er momenteel weinig bedrijven zijn die een alternatief bieden. Laura Bertrand, MKB-adviseur bij SD Worx: "Het is aan werkgevers om hun werknemers de mogelijkheid te bieden om hun bedrijfswagen in te ruilen voor een mobiliteitsbudget. Deze optie is echter minder haalbaar voor organisaties met veel dienstauto's. Werknemers die kiezen voor het mobiliteitsbudget hebben hun auto vaak niet nodig voor klantbezoeken: ze kunnen duurzamere opties kiezen wanneer hun leasecontract afloopt. Deze factoren verklaren de vrij gestage groei.”

Brussel aan de leiding

Niet verrassend, in Brussel, waar het openbaar en gedeeld vervoer het meest ontwikkeld is, bieden bedrijven het vaakst de keuze aan hun werknemers: 3,5% van hen biedt een mobiliteitsbudget aan in plaats van een bedrijfswagen. In Vlaanderen en Wallonië bieden respectievelijk slechts 1% en 0,8% dit aan. Er zijn echter opvallende verschillen: 2,6% in Vlaams-Brabant; 2,4% in Waals-Brabant. Ook hier kunnen de nabijheid van de hoofdstad en de gemakkelijkere verplaatsingsmogelijkheden deze cijfers verklaren.

Welk budget?

Het bedrag van het mobiliteitsbudget wordt bepaald op basis van de totale kosten voor de werkgever van de bedrijfswagen waar de werknemer afstand van doet. Het wordt vastgesteld op het moment van toetreding tot het mobiliteitsbudget en verandert in principe alleen bij overgang naar een baan die verbonden is met een andere categorie auto. Het mediaanbedrag is in 2023 met 30% gestegen: van 6.000 € in 2022 naar 7.800 € in 2023. Het mobiliteitsbudget moet absolute limieten respecteren. Voor 2023 was dit minimum 3.000 € en het maximum 16.000 €. Limieten die geïndexeerd zijn.

Bindmiddel

Gezien de nog beperkte toepassing blijft het mobiliteitsbudget een differentiatiefactor om talenten aan te trekken, legt SD Worx verder uit. "Het feit dat het budget ook gebruikt kan worden om een hypotheek af te lossen of een huis te huren draagt zeker bij aan het succes, vooral voor degenen die minder dan 10 km van hun vaste werkplek wonen of die meer dan 50% thuiswerken. Werkgevers bieden zo meer flexibiliteit en kunnen beter inspelen op individuele behoeften. Ideaal om werknemers te binden of nieuwe aan te trekken."

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in