Een elektrische VW rijdt 941 km op één lading
Dit is geen grap of theoretische belofte. Een Volkswagen ID.7 heeft bijna 1.000 km afgelegd met zijn 86 kWh-batterij. Maar natuurlijk is er een “maar”.
Naast de aankoopprijs blijft het rijbereik van elektrische voertuigen een van de belangrijkste redenen voor twijfel bij potentiële kopers. Fabrikanten proberen voortdurend aan te tonen dat deze bezorgdheid over bereik steeds minder gegrond is. Dat is precies wat Volkswagen zojuist heeft gedaan, niet met een experimenteel voertuig zoals de Mercedes EQXX, maar met een volledig standaard ID.7 Pro S, inclusief alle uitrusting, stoelen, normale wielen en een 86 kWh-batterij. De auto heeft een afstand van 941 km afgelegd op één lading, veel meer dan het officiële gemiddelde van 700 km WLTP. Een andere indrukwekkende statistiek: het gemiddelde verbruik bedroeg slechts 9,2 kWh/100 km.
Nardo
Deze prestatie werd onlangs geleverd op het Porsche-testcentrum in Nardo, in het zuiden van Italië, bij temperaturen variërend van 5 tot 15°C. Het geheim is dat de auto niet op de snelheidscirkel reed, maar op een intern parcours dat stedelijke rijomstandigheden simuleert. De gemiddelde snelheid van deze test was dus 29 km/u. Kortom, deze ervaring bewijst niet dat de VW ID.7 u in één rit van België naar de Franse Rivièra brengt. Maar het is duidelijk dat de auto in het dagelijks gebruik - woon-werkverkeer - een week of langer zonder opladen kan functioneren. En vooral bewijst dit opnieuw één ding: het probleem van elektrische voertuigen is niet het rijbereik, maar de laadtijd. En de 900 km terugwinnen in 3 minuten? Daar zijn we nog lang niet.