Een Porsche 'restomod' die afwijkt van de eeuwige 911
Eerst een korte opfriscursus voor niet-ingewijden. Wat is een restomod? Dat zit hem in het woord, dat een samentrekking is van 'restauratie' en 'modernisering'. Simpel gezegd, je neemt een klassieke auto, geeft hem een make-over en voegt de attributen (mechaniek, uitrusting, enz.) van onze tijd toe. In de VS wordt deze behandeling al eeuwenlang toegepast op lokale muscle cars, zoals Mustangs, Camaros, Dodges... En de Europese auto die de voorkeur geniet van de beste beoefenaars van deze discipline is de Porsche 911. Minstens elke maand verschijnt er een nieuwe herinterpretatie van de legendarische sportwagen en daarom koos Fifteen Eleven Design voor een andere aanpak.
914
Hun oermodel is de 'baby-Porsche' die eind jaren 60 samen met VW werd ontwikkeld. De 914 was een eerlijk commercieel succes, maar dit leuke sportwagentje met middenmotor is altijd een beetje veracht geweest door Porsche-liefhebbers. Misschien vinden ze hem leuker na deze behandeling van Fifteen Eleven. Met zijn grotere, volledig uit koolstofvezel opgetrokken carrosserie, 18-duimsvelgen van Fuchs, led-koplampen in plaats van pop-ups en een interieur dat een retrostijl combineert (kuipstoelen in oude stijl, klein stuurwiel met drie spaken, etc.) met trendy lederen en alcantara bekleding, ziet de kleine 914 er goed uit. Maar het pièce-de résistance zit onder de motorkap. De originele 110 pk sterke viercilindermotor is vervangen door een zescilinder-boxermotor uit de Porsche Cayman S. Na een paar aanpassingen levert hij tussen de 358 en 406 pk. Natuurlijk zijn ook het chassis, de remmen en de ophanging aangepast, met elementen uit moderne Porsches en zelfs uit de racerij. Kortom, dit is een serieuze auto. En dat geldt onvermijdelijk ook voor het prijskaartje. Je mag meer dan 400.000 euro ophoesten voor deze gemoderniseerde Porsche. Toegegeven, moderne prestaties en ouderwetse sensaties zijn aantrekkelijk. Maar dit blijft wel de prijs van een 911 uit het topsegment...