De nieuwe Smart is veel groter dan vroeger

1j geleden | Nicolas Morlet

Vanaf nu zal het merk Smart zijn reis voortzetten onder de auspiciën van de Chinese groep Geely. Een nieuwe wind die gepaard gaat met een nogal radicale koerswijziging: geen kleine stadsauto's meer, maar een chique stads-SUV.

De Smart #1 werd onthuld in Berlijn, als was het om de Duitse oorsprong van het merk te bevestigen. Maar vergis je niet, het wagentje loopt in China van de band. De #1, een productieversie van het concept dat vorig najaar op de Autosalon van München werd onthuld, is een kleine stads-SUV met vijf deuren, bedoeld om nogal chic te zijn.

Het totaalbeeld is in bijna alle opzichten identiek aan het concept. De verhoudingen zijn vergelijkbaar en het helmvormige dak lijkt boven het lichaam te zweven. Maar zijn lengte van 4,27 meter en zijn 19-duimsvelgen plaatsen hem in een totaal andere categorie dan de auto's die we tot nu toe kenden van Smart.

Chique cocon

Aan boord wilde Smart een resoluut chic interieur, met mooie materialen en tamelijk nette assemblages van kleuren en materialen, en vooral een zeer uitgekiend ontwerp. Uiteraard wordt het dashboard gedomineerd door schermen: het hoofdscherm van 12,8 duim voor multimedia en alle instellingen, het tweede, in de vorm van een strook naar de bestuurder gericht, voor rij-informatie. De achterbank kan zelfs 13 centimeter worden verschoven, afhankelijk of je meer beenruimte achterin dan wel laadruimte wil. Die laatste varieert van 323 tot 411 liter. De achterbank kan verder in twee delen worden opgeklapt.

Elektrisch

Uiteraard zal deze kleine SUV uitsluitend elektrisch zijn. En voor een stadswagen heeft hij veel meer vermogen dan nodig: 272 pk. De batterij heeft een capaciteit van 66 kWh en belooft een actieradius van 420 tot 440 km, in afwachting van de officiële cijfers deze zomer.

De auto zou begin volgend jaar in de verkoop gaan.

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in