De Volkswagen ID.Every 1 belooft een veelbelovend model
In de hevige elektrificatiestrijd op de Europese markt willen alle autobouwers zich positioneren in het segment van betaalbare elektrische stadswagens, met prijzen tussen €20.000 en €25.000. Recente voorbeelden zijn de Renault 5 E-Tech, Citroën ë-C3, Hyundai Inster, Leapmotor T03 en Fiat Grande Panda. Binnenkort volgen de Volkswagen ID.2, Kia EV2 en Cupra Raval. Volkswagen werkt zelfs aan een nóg goedkoper model dan de toekomstige ID.2 (die vanaf €25.000 zal kosten). Deze nieuwe auto, de ID.1, zal vanaf €20.000 geprijsd worden en de concurrentie aangaan met de toekomstige Renault Twingo E-Tech (€20.000) en Dacia Spring (€18.000).
Volkswagen ID.Every 1: een mini-elektrische stadsauto voor 2027
We krijgen alvast een voorproefje van de ID.1 in de vorm van het ID.Every 1-concept, dat waarschijnlijk sterk op het productiemodel zal lijken. Eén ding is zeker: hij ziet er schattig uit! Zijn afgeronde vormen geven hem een speels uiterlijk, versterkt door zijn vriendelijke, bijna glimlachende voorzijde met LED-koplampen en verlichte VW-logo’s voor en achter. De styling roept herinneringen op aan de derde generatie Polo (1994-2001). Is Volkswagen ook op de neo-retro-toer, net als Renault? Het interieur is minimalistisch, zoals bij de meeste elektrische Volkswagens, maar straalt toch sfeer uit dankzij de lichte bekleding, sfeerverlichting en een zwevend centraal touchscreen. De binnenruimte is slim benut: de drie passagiersstoelen kunnen worden neergeklapt voor een vlakke laadvloer, en de koffer biedt een nuttige inhoud van 305 liter. Best indrukwekkend! Technisch gezien blijven de details nog vaag. Volkswagen bevestigt dat de ID.1 een WLTP-actieradius van minstens 250 km zal hebben en een kleine elektromotor van 95 pk. Meer details ontbreken voorlopig.
Afspraak in 2027, met een cheque van €20.000 in de hand, om deze stadsauto in al zijn details te ontdekken.