De Citroën C3 toont wat het publiek écht wil
Tot verrassing van sommige waarnemers was de Tesla Model Y in september de bestverkochte auto van Europa. Om duidelijk te zijn: die statistieken zijn gebaseerd op effectieve inschrijvingen, van wagens die weken of maanden eerder besteld werden. De piek van Tesla was dus vermoedelijk te danken aan de vernieuwde Model Y, een aantrekkingskracht die intussen alweer is weggeëbd. Want in oktober dondert de Model Y van de eerste naar de… 65ste plaats. In die tiende maand verkochten Renault en Skoda meer elektrische wagens dan Tesla. De Dacia Sandero neemt opnieuw de leiding, en nog een ander cijfer bevestigt wat de markt écht vraagt.
Niet genoeg C3’s
Bij Citroën laat men weten dat de vraag naar de C3 en C3 Aircross ruimschoots hoger ligt dan de productiecapaciteit van de Slowaakse fabriek waar ze – samen met de Opel Frontera – gebouwd worden. De constructeur moet daarom een extra productielijn openen in de Servische Stellantis-fabriek, waar ook de Fiat Grande Panda van de band rolt. Op korte termijn zullen dus 300.000 exemplaren van de C3-familie per jaar kunnen worden gebouwd om de vraag bij te benen. Hoe de verkoopsverdeling zit tussen benzine-, hybride- en elektrische versies wordt niet vermeld, maar dat doet er nauwelijks toe: het succes van Dacia en de Citroën C3 toont dat het publiek nood heeft aan eenvoudige, betaalbare wagens, liefst in Europa gebouwd. Zeg dat we het gezegd hebben.