Cupra Formentor VZ5: de comeback van de vijfcilinder
Het is opmerkelijk hoe snel dingen kunnen veranderen. Gisteren nog dachten we op weg te zijn naar een volledig elektrische, onomkeerbare mobiliteit. Vandaag heerst twijfel, herziening, paniek zelfs. En plots kloppen sommige zogezegd verdwenen concepten opnieuw aan de deur met de vraag: “Mag ik terugkomen?” Dat geldt voor een kleine thermische Porsche waarover we onlangs schreven, en nu ook voor een van de meest opwindende motoren van de afgelopen vijftig jaar: de Audi-vijfcilinder. Zijn laatste verschijning was onder de motorkap van de RS3, na het afscheid van de Audi TT, en in een korte maar gedenkwaardige passage in de Cupra Formentor VZ5. Sinds de facelift van dat model was er geen spoor meer van de vijfcilinder: de sportieve VZ-versies boden enkel een plug-in hybride van 272 pk of een viercilinder benzine met 333 pk. Maar raad eens wie er terug is…
Gelimiteerde editie
Jawel, de Formentor VZ5 is terug – en daarmee ook de fameuze vijfcilinder van 2,5 liter. Hij levert nog steeds 390 pk aan alle vier de wielen, maar Cupra beweert dat dankzij een nieuwe motorkaart zowel dit vermogen als het koppel van 480 Nm met nog meer karakter worden afgegeven. Ter gelegenheid van deze terugkeer gaven de designers de VZ5 ook enkele herkenbare accenten: bredere wielkasten, een specifieke voorlip, een diffuser met vier uitlaten en exclusieve 20-inch velgen, onder meer.
Het slechte nieuws: de Cupra Formentor VZ5 wordt in beperkte oplage gebouwd.
Het goede nieuws: er komen toch 4.000 exemplaren, wat niet zo exclusief is als het klinkt. De productie start begin 2026 in Barcelona; de prijzen zijn nog niet bekendgemaakt.