Cadillac terug aan de top
Ze is 5,5 meter lang, heeft een opvallend gewaagd design, wordt volledig met de hand gebouwd en kost minstens 300.000 euro. Daarmee mikt de Cadillac Celestiq rechtstreeks op de Rolls-Royce Spectre. Wat ze gemeen hebben? Ze zijn allebei volledig elektrisch. Net als bij de Britse aristocrate zagen ook veel klanten van Cadillac meteen het potentieel: in dit luxesegment, waar comfort en rijplezier belangrijker zijn dan prestaties of actieradius, is elektrische aandrijving helemaal op haar plaats. Cadillac keert dus terug naar het hoogste echelon van de autowereld. Ooit stond het merk daar al – in de beginjaren en tot diep in de jaren 50 en 60 – maar het versliep zich, rustte op zijn lauweren, werd overmoedig… en moest uiteindelijk de duimen leggen. Niet voor Rolls of Bentley, maar voor Mercedes, BMW en Audi.
Chassis-sensoren
Cadillac kroop langzaam uit het dal en grijpt nu zijn kans in het opkomende segment van elektrische ultraluxe. En dat doet het met een exclusieve technologische troef: speciale sensoren, ontwikkeld door ZF – dat we vooral kennen van automatische versnellingsbakken. In plaats van in de dempers zitten deze sensoren rechtstreeks in de wielnaven. Volgens ZF kunnen ze zo sneller detecteren wat het wiel tegenkomt (putdeksel, verkeersdrempel...) en past het actieve onderstel zich vrijwel ogenblikkelijk aan. Resultaat: een ongezien comfortniveau. En bijkomend voordeel: de sensoren zijn compacter, lichter en goedkoper dan het traditionele systeem.
Is deze Cadillac dus een waardige concurrent voor Rolls-Royce? Qua looks blijft het een kwestie van smaak. Of ze qua rijcomfort kan overtuigen hopen we ooit zelf te ontdekken, al is het momenteel niet voorzien dat de Celestiq naar Europa komt.