CES 2024: kunstmatige intelligentie in auto's, maar waarom?

4mnd geleden | Nicolas Morlet

De Consumer Electronics Show in Las Vegas, de jaarlijkse showcase van de elektronische technologieën voor morgen heeft net zijn deuren geopend en staat meer dan ooit in het teken van kunstmatige intelligentie. AI is overal, ook in het interieur van auto's. Maar wat doet het daar precies?

Meer nog dan autonome auto's, waarvan de technologie niet meer zo snel lijkt te vorderen als een paar jaar geleden werd beloofd, is het kunstmatige intelligentie die dit jaar op de CES in het middelpunt van de belangstelling van de autofabrikanten staat. Mercedes, Volkswagen, BMW, Hyundai en Kia presenteerden hun visie op de integratie van kunstmatige intelligentie in onze auto's van de toekomst. Terwijl sommigen ervoor hebben gekozen om hun eigen systemen te ontwikkelen, baseren anderen zich op de erkende technologieën van Amazon Alexa of vooral ChatGPT. Maar allemaal willen ze AI gebruiken om de interconnectiviteit te vergroten tussen passagiers en hun auto, die meer dan ooit een supercomputer op wielen wordt. Dit werd op CES perfect geïllustreerd door Honda CEO Izumi Kawanishi, die de eerste elektrische auto op het podium bracht die in samenwerking met Sony is ontworpen met behulp van... een eenvoudige videogamecontroller!

AI: uitgebreide mogelijkheden

Om terug te komen op AI, alle fabrikanten bepleiten min of meer hetzelfde: de mogelijkheden van deze nieuwe 'persoonlijke assistenten' of 'chatbots' zijn veel uitgebreider dan die van eerdere systemen. Volkswagen, dat ChatGPT zal integreren in zijn elektrische auto's en in de vernieuwde Golf vanaf de tweede helft van dit jaar, legt uit dat "de IDA-spraakassistent kan worden gebruikt om infotainment, navigatie en klimaatregeling te bedienen of om algemene kennisvragen te beantwoorden. In de toekomst zal AI aanvullende informatie geven als antwoord op vragen die verder gaan, als onderdeel van zijn steeds uitbreidende mogelijkheden." Het is een vergelijkbaar verhaal bij Mercedes, waar de nieuwe assistent "menselijker dan ooit” ook "empathische functies bevat die zich aanpassen aan je rijstijl en stemming". Bij BMW, maakt Amazon Alexa's in-car technologie "mensachtige interacties en dialogen" mogelijk.

Maar wat nog meer?

Dit is allemaal nog vrij vaag. Maar in de toekomst zal het de auto in staat stellen om je beter te leren kennen, omdat zijn vermogen tot interactie en leren oneindig is en zich zal ontwikkelen naarmate hij de auto gebruikt. "Dit kan op vele manieren nuttig zijn tijdens een autorit: gesprekken verrijken, vragen beantwoorden, interactie in een intuïtieve taal, voertuigspecifieke informatie ontvangen en nog veel meer - terwijl je je handen vrij houdt," zegt Volkswagen.

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in