Wegtest Seat Leon Sportstourer FR e-Hybrid: het voordeel van een break

3j geleden | Stephane Monsin

Nog meer dan de conventionele verbrandingsmotor bewijst de plug-inhybride, die aan een felle opmars bezig is, dat een break efficiënter met zijn energie omspringt dan een SUV.

 

Zoals we weten, zweert het brede publiek momenteel bij de SUV. Tegelijkertijd beginnen zij vragen te stellen over CO2 en milieubewustzijn. Binnenkort zal datzelfde publiek de feiten onder ogen moeten zien: als we echt, serieus ons steentje willen bijdragen, zullen we de juiste conclusies moeten trekken. En in het tijdperk van de plug-inhybride, wordt die conclusie steeds duidelijker.

 

 

Altijd in het nadeel

SUV’s doen niet beter dan de traditionele modellen uit de familie. Dat toont de plug-in hybride met verve. We zagen het eerder al bij een vergelijking tussen de Renault Captur en Mégane Grandtour, uitgerust met exact dezelfde mechanica: motorinhoud, totaalvermogen, batterijcapaciteit, alles krek hetzelfde.

Maar hoe de modellen ermee wegkwamen, was beduidend anders. En dan hebben we het niet over één cijfer uit de vergelijking, dat van het brandstofverbruik (in l/100 km), maar ook dat van de elektrische actieradius van de batterijen. De vergelijking kwam altijd in het nadeel van de hoogpoter uit.

 

 

Onder 4 liter

Ter zake nu. De mooie Seat Leon Sportstourer, die we u reeds in juli voorstelden, is tegenwoordig beschikbaar in een e-Hybrid-versie. Hier wordt de viercilinder-turbo, de 1.4 TSI, gecombineerd met een elektromotor, samen goed voor 204 pk. De batterijen beloven een WLTP-actieradius van 58 tot 64 kilometer. Eerlijk gezegd haalden we er maar 35 kilometer uit, maar onze testrit vond plaats tijdens het laatste winteroffensief, dus de batterijen werden ook gebruikt om de cabine te verwarmen.

Op basis van onze testrit schatten we dat 50 kilometer het minimum is bij positievere temperaturen. Ondanks het koude weer en de beperkte elektrische actieradius, resulteerde onze test van de Leon Sportstourer e-Hybrid in een gemiddelde van 4,6 l/100 km.

Zonder twijfel had de auto, zonder de vrieskou, op een soortgelijk parcours veel beter gescoord. We voorspellen zelfs onder de 4 liter. En met dezelfde grote waarschijnlijkheid zal een Seat Ateca, met stroomhulp van hetzelfde allooi, genoegen nemen met 5 liter. Een onbeduidend verschil op het eerste gezicht, maar een verschil dat behoorlijk toeneemt na jaren van gebruik...

 

 

Conclusie

Natuurlijk schittert de Leon e-Hybrid niet alleen in een directe vergelijking met een SUV. We kunnen alleen maar herhalen wat we al gezegd hebben: het is een auto vol verleiding en persoonlijkheid. Hij weet ook een glimlach te toveren op het gezicht van wie graag eens focust op een bochtige open weg. En dan schieten de 204 pk en 350 Nm, waarvan een deel elektrisch en dus zeer responsief op de rechtervoet reageert, niet tekort.

Al bij al is de Seat Leon Sportstourer e-Hybrid, voor 35.730 euro, een goede keuze voor wie zijn eerste stappen in elektrificatie wil zetten, maar toch gehecht blijft aan een zekere vorm van rijplezier.

 

 

Sterke punten

- Behoorlijke koffer, ondanks accu's
- Brandstofverbruik, zelfs met lege batterijen
- Erg geslaagde stijl

 

Totale score: 16/20

 

Seat Leon Sportstourer FR e-Hybrid

Lengte: 4.642 mm
Breedte: 1.799 mm
Hoogte: 1.456 mm
Koffervolume: 470 l
Gewicht: 1.658 kg
Gemiddeld brandstofverbruik: 1,1-1,3 l/100 km
Vermogen: 204 pk
Koppel: 350 Nm
Topsnelheid: 220 km/u
Acceleratie (van 0 tot 100 km/u): 7,7 s
Elektrische actieradius (WLTP): 58-64 km
CO2 (WLTP): 25-30 g/km
Basisprijs: 35.730 euro

 

Tags: Autotests SEAT
Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in