Testrit Audi Q5 50 TDI: plezier dat we straks uitzwaaien

3j geleden

In afwachting van de gloednieuwe Sportback, maakten we al kennis met de gefacelifte Audi Q5, die een paar kleine aanpassingen kreeg. Deze test met de 50 TDI-motor herinnert ons eraan hoe aangenaam de doorontwikkelde dieselmotor kan zijn.

 

De tweede generatie Audi Q5, eind 2016 gelanceerd, krijgt zichtbare retouches voor de tweede helft van zijn carrière. De voorkant ging onder het mes en werd iets minder hoekig, zodat hij meer in lijn zit met de rest van het gamma. Aan de achterzijde zijn de OLED-lichten (een primeur) hét nieuwe kenmerk. Ze zijn opgebouwd uit 18 lichtgevende segmenten die een nieuwe signatuur creëren.

 

Is de buitenkant mooi gemoderniseerd, dan oogt het interieur wat gedateerder. Niet dat het sterk verouderd is of lijdt onder grove fouten. Maar aangezien Audi op zijn SUV's ondertussen een middenconsole met twee schermen hanteert, lijkt deze bijna "te gewoon".

 

Maar we klagen niet, want de ergonomie is verbeterd. Het centrale scherm van 10 duim is nu aanraakgevoelig, waardoor het MMI-navigatiewiel overboord kon en er een kleine opbergruimte vóór de versnellingspook vrijkomt. Een welgekomen extraatje, want een opbergtalent is de Q5 niet.

 

 

Traktatie onderweg

 

Onder de motorkap van onze testauto ligt een 286 pk sterke dieselmotor, de 50 TDI. Het gaat om een 3 liter grote V6, een echte traktatie om mee te rijden. Naast een genereuze en onaflatende stuwkracht, goed voor een spurt naar 100 km/u in 5,7 seconden, schittert hij vooral door zijn hoge koppel bij lage toerentallen (620 Nm vanaf 1.750 t/min), wat hem aangenaam soepel maakt.

 

Dit staat grotendeel in voor de elasticiteit van de rit tijdens normale rij-omstandigheden. U kan relax op het koppel rijden en genieten van een aangenaam reactievermogen wanneer nodig. De keerzijde van deze grote motor is een relatief hoog verbruik in de praktijk. Het schommelt rond de 9,0 liter per 100 kilometer, ondanks de op zuinigheid afgeregelde Tiptronic-automaat. Dat is 2 liter meer dan wat Audi adverteert, maar nog steeds aanvaardbaar voor een SUV van deze omvang, dit vermogen én met standaard Quattro-vierwielaandrijving.

 

 

Conclusie

 

Aangedreven door de TDI V6 is de Q5 een zeer aangename auto om in te rijden. Hij herinnert ons eraan dat downsizing (de praktijk om de cilinderinhoud van de motor te verkleinen en het daarmee gepaard gaande vermogenverlies te compenseren met een of meer turbo's) niet volledig kan concurreren met het plezier van een groot blok.

 

Dit is het topmodel in het dieselgamma van de Q5. Hij wordt alleen aangeboden in de sportieve uitvoering S-Line, wat de hoge basisprijs van 65.660 euro verklaart. U moet ongeveer 10.000 euro aan opties toevoegen om te kunnen genieten van de uitrusting die een premium auto hoort te heben, zoals een digitaal dashboard, LED-matrixkoplampen, connected multimedia, enz.

 

 

Totale score: 16/20

 

Sterke punten:

- Soepele en aangename dieselmotor
- Discrete maar goed voelbare veranderingen

- Stille luxe, als je ervoor betaalt!

 

Audi Q5 50 TDI Quattro

Lengte: 4.682 mm
Breedte: 1.893 mm

Hoogte: 1.662 mm
Kofferruimte: 520-1.520 l
Gewicht: 1.935 kg
Gemiddeld brandstofverbruik: 6,7-6,9 l/100 km
Vermogen: 286 pk
Koppel: 620 Nm
Maximumsnelheid: 240 km/u
Acceleratie (0-100 km/u): 5,7 s
CO2 (WLTP): 176-181 g/km
Basisprijs: 65.660 euro

 

Tags: Autotests Audi
Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in