Porsche zet een Carrera GT terug op ‘nul kilometer’
Het project, uitgevoerd binnen het uiterst exclusieve Sonderwunsch Factory Re-Commission-programma, gaat veel verder dan een klassieke restauratie. De supercar werd volledig uit elkaar gehaald, de 5,7-liter V10 opnieuw opgebouwd en elk onderdeel gecontroleerd en indien nodig vervangen. Daarna werd de wagen met de hand herspoten in Indian Red, met witte striping en startnummer 23, een duidelijke verwijzing naar de legendarische 917. Ook het interieur kreeg aandacht, met rood Alcantara en mat carbon, zelfs in de voorste koffer. Tot slot werd de lak beschermd met een transparante folie, want deze auto is duidelijk niet bedoeld als garage-queen.
Mag je aan een legende raken?
Deze Carrera GT werpt een vraag op die de verzamelwereld vaak uit de weg gaat: moet zo’n uitzonderlijke auto in originele staat bevroren blijven, of mag hij gepersonaliseerd worden wanneer dat gebeurt door het merk zelf en met respect voor zijn erfgoed? De meest puristische liefhebbers zullen daar ongetwijfeld een uitgesproken mening over hebben, maar voor ons is het duidelijk: tussen een perfect originele maar stilstaande auto en een aangepaste die opnieuw kilometers maakt, is de keuze snel gemaakt. Een Carrera GT die opnieuw rijdt, ook al is hij veranderd, werkt bijna geruststellend.