Nieuwe Mercedes GLB, eerst elektrisch

47min geleden Laurent Zilli

Na enkele weken teasen heeft Mercedes officieel een cruciaal model onthuld: de SUV GLB. Erfgenaam van een bestseller van het merk, verschijnt hij eerst elektrisch en met een… wel erg vertrouwd uiterlijk.

We beginnen met toe te geven dat de nieuwe GLB een echte generatie-sprong maakt op technologisch vlak: MB.OS-softwarearchitectuur, de nieuwste evolutie van MBUX, een virtuele assistent aangedreven door Google- en Microsoft-AI, in staat tot contextuele dialogen. Mechanisch gezien steunt de SUV op een 800-volt elektrisch platform met een bruikbare batterij van 85 kWh, goed voor tot 631 km WLTP voor de GLB 250+. Snelladen aan 320 kW kan tot 260 km opleveren in 10 minuten. De GLB 250+ levert 272 pk via zijn achterste motor, terwijl de 350 4MATIC een tweede motor toevoegt (voorin, naar behoefte geactiveerd) voor een totaal van 354 pk. Mercedes kondigt ook een sleepvermogen aan tot 1,8 ton, in een model dat plaats biedt aan 7 inzittenden. En dat alles in een hoekig, robuust design dat sterk bijdroeg aan het succes van de vorige GLB. Maar over dat design… laten we het daar even over hebben.

Te veel gelijkenissen

Sterren in de koplampen, in de achterlichten en overal op de grote vierkante grille, een reeks van drie schermen op het dashboard, een minimalistische middenconsole… De GLB volgt dezelfde lijn als de CLA en de recente GLC. Maar geen van die twee modellen liet ons achter met zo’n déjà-vu-gevoel. Het was vooral de achterkant, met zijn “tafelvormige” lichtsignatuur, die ons deed fronsen. Esthetisch vertoont deze Mercedes GLB opvallend veel gelijkenissen met… de Smart #5. Logisch, denkt u misschien? We herinneren er alleen aan dat het merk sinds iets meer dan vijf jaar niet langer door Mercedes wordt geleid, hoewel het nog steeds 50 % van de aandelen bezit. De andere 50 % zitten in handen van het Chinese Geely.
Ons redenering mag zijn wat ze is, maar dat recente Smart-modellen (#1-2-3) een Mercedes-invloed vertonen, prima. Dat echter een belangrijk nieuw Mercedes-model lijkt op een Smart die enkele maanden geleden uitkwam, is minder flatterend voor de Ster. Het straalt minder “luxe” uit. Van de Duitse constructeur verwachten we net iets meer. Misschien is dit soort beslissingen en misstappen de reden waarom, volgens geruchten, Ola Källenius steeds vaker in vraag wordt gesteld als CEO van Mercedes…

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in