Een knotsgek jubileummodel voor de Ariel Atom
Het is inderdaad 25 jaar geleden dat een kleine Britse firma een “auto” op de wereld losliet die zou uitgroeien tot een wereldwijd fenomeen en een referentie in compromisloze sportiviteit. Een brute motor, vier wielen, twee zitjes, alles vastgeschroefd op een kluwen van buizen, met wat gekleurde kunststofplaatjes – voor de vorm. U herkent de Ariel Atom. Vandaag zijn we aan de Atom 4 toe, vier generaties die niets aan het originele concept veranderden, maar die wel constant verbeterd werden op het vlak van chassis en vermogen: van 120 pk met de oorspronkelijke Rover-motor tot 320 pk met de huidige Honda-krachtbron. En dat is dan nog maar de standaardversie.
4RR
Dat is de naam van deze jubileumeditie, die de gekte nog een stuk verder duwt. Gebaseerd op de 4R die in 2023 werd voorgesteld, neemt de RR het aerodynamische pakket over dat weinig moet onderdoen voor een F1. En dat is maar goed ook, want het is nodig om de Atom op het asfalt te houden. De motor van de 4R leverde al 400 pk. Die van de RR gaat naar 532 pk! De constructeur heeft nog geen verdere cijfers vrijgegeven, maar aangezien het gewicht rond de 700 kg blijft, en de 4R al van 0 naar 100 sprint in 2,7 seconden, zou de RR weleens kunnen wedijveren met de beste hypercars. Ook de prijs van deze duivelse (maar straatlegale) machine is nog niet bekend, maar zeker is dat er slechts 25 exemplaren gebouwd zullen worden.