De toekomstige Fiat 500 wordt niet alleen elektrisch

3mnd geleden Quentin Pannaud

Fiat wil zijn fouten uit het verleden niet herhalen en zal de toekomstige stadsauto 500 (2027) ook in een thermische versie aanbieden naast de elektrische. De huidige generatie wacht nog steeds op de Firefly-motor die beloofd werd.

Fiat ging de mist in toen het in 2020 besloot de tweede generatie van de 500 enkel als elektrische versie aan te bieden. Destijds leek de Europese markt klaar om langzaam over te stappen op deze aandrijving, en in Turijn koos men voor een platform dat enkel elektrische motoren kon huisvesten. Maar de klanten haakten af: de verkoop zakte van een matige 60.000 in de eerste jaren naar amper 30.000 in de laatste twee. Gevolg: de constructeur draaide terug, paste het platform aan en zal in november dit jaar een micro-hybride thermische versie uitbrengen (met de 70 pk sterke 1.0L Firefly-driecilinder en handgeschakelde versnellingsbak).

Een nieuwe thermische 500 vanaf 2027

Om niet opnieuw dezelfde fout te maken, bevestigt Fiat nu dat de derde generatie, die oorspronkelijk enkel elektrisch zou worden, ook in thermische versie zal bestaan. En dit keer niet pas vijf jaar later zoals bij de huidige 500: de benzineversie zal meteen bij de lancering in de eerste helft van 2027 beschikbaar zijn. Fiat is niet het enige merk dat plannen moest herzien: Dodge bracht de Charger terug met verbrandingsmotor, Citroën deed hetzelfde met de C3, Jeep met de Avenger, terwijl Maserati, Audi, Mercedes-Benz en MG hun plannen om volledig elektrisch te gaan tegen 2030 hebben aangepast. Vraag en aanbod…

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in