Jonge talenten en gevestigde waarden verdedigen Belgische kleuren in CrowdStrike 24 Hours of Spa
Hoewel er ook bij de allereerste edities een pak Belgen aan de start stonden, moesten de Belgische fans wachten tot 1927 vooraleer er een landgenoot wist te zegevieren. Nicolas Caerels had de eer om de eerste te zijn, en behaalde de overwinning bovendien aan het stuur van een Belgische Excelsior. Geen geringe prestatie, want het Brusselse automerk werd meteen de enige Belgische autobouwer die ooit de 24 uur van Francorchamps wist te winnen.
Opmerkelijk ook dat Caerels de enige Belgische winnaar was in de eerste 16 edities van het evenement. Sindsdien hebben andere Belgische rijders die matige start wel meer dan goed gemaakt. Van alleskunner Jacky Ickx over toerwagen-azen tot GT-talenten: ondertussen zijn de Belgen goed voor 48 algemene overwinningen.
Meer nog, de drie meest succesvolle rijders uit de geschiedenis van de race zijn allemaal Belg. Eric van de Poele prijkt helemaal bovenaan met vijf zeges.
Sinds de race in 2001 een GT-race werd kwamen er vijf nieuwe Belgische namen bij op de erelijst, terwijl ook toerwagenwinnaars Van de Poele, Marc Duez en Kurt Mollekens GT-overwinningen aan hun totaal toevoegden. Bij de rijders van de GT-generatie ook Maxime Martin, die met zijn immens populaire zege in 2016 in de sporen van vader – en viervoudig winnaar – Jean-Michel trad.
Dit jaar krijgt Martin het gezelschap van 14 landgenoten, waaronder dubbel overall winnaar Laurens Vanthoor, drievoudig Pro-Am winnaar Louis Machiels, en Sarah Bovy, ex-klassewinnaar en talent bij de Iron Dames. Er staan ook heel wat wagens van Belgische teams aan de start, inclusief vier bolides van Team WRT. Het team uit Baudour, onder leiding van 2002 Spa-winnaar Vincent Vosse, is in zijn thuisrace steevast voorin te vinden. Dit jaar probeert het bij een eerste editie met BMW bolides meteen te winnen.
In 2011 en 2014 volgden ook de eerste zeges, en nadien kwamen ze er een paar keer heel dicht bij. De meest beruchte editie was misschien wel die van 2021, toen Team WRT pas tien minuten voor het eind de Iron Lynx Ferrari zag passeren.
Naast de vier wagens van Team WRT zetten ook Boutsen VDS en Comtoyou Racing meerdere wagens in voor de editie 2023. Eerstgenoemde is een nieuwe samenwerking tussen twee heel vertrouwde namen. Thierry Boutsen won in een decennium F1 drie grand prix, en stond ook meerdere keren aan de start in de 24 Uur. Hij vervult ook de rol van adviseur bij het team dat zijn naam draagt, en wordt gerund door zijn zus Olivia, haar echtgenoot Olivier Lainé en hun zoon Amaury.
De ‘VDS’ staat uiteraard voor Marc van der Straten, wiens gelijknamige team bij de meest succesvolle renstallen van de vroege jaren van Fanatec GT Europe hoorde. Met hun iconische wilde kat-logo wonnen de bolides van Marc VDS zes races in de Endurance Cup, waarbij ook een historische overwinning in de 24 uur van 2015.
Deze twee vaste waarden sloegen dus de handen in elkaar om samen een nieuwe start te maken, maar Comtoyou Racing is een volledige rookie in de 24 Uur. Onder leiding van teambaas Jean-Michel Baert en team manager François Verbist maakte de renstal al naam in de toerwagenracerij en het team heeft nu zijn activiteiten uitgebreid naar het hoogste niveau van de GT3-racerij.
Bovendien doet het dat op een indrukwekkende manier, met meteen drie auto’s aan de start van de CrowdStrike 24 Hours of Spa 2023. Dat trio wordt aangevoerd door een Pro-wagen, bestuurd door 2017 Spa-winnaar Christopher Haase, lokale specialist Fred Vervisch en ontluikend Belgisch talent Gilles Magnus.
Eigenlijk wordt dit Magnus’ tweede deelname aan de 24 Uur. Maar in veel opzichten wordt 2023 ook zijn debuut.
In vier klasses – Pro, Gold Cup, Silver Cup en Bronze Cup – staat er een ‘Belgische’ auto aan de start, stuk voor stuk met gewettigde podiumambities. Het hoeft dan ook niet te verwonderen dat de Belgische verwachtingen dit jaar hooggespannen staan. Het zou best kunnen dat de 75ste editie van het evenement met een Belgische zege bekroond wordt.