Renault Boréal: een nieuwe SUV in aantocht – maar niet voor ons

7mnd geleden Quentin Pannaud

Met de blik op het buitenland gericht, werkt Renault aan meerdere modellen voor opkomende markten. Eén daarvan is de Boréal, een SUV waarvan de naam zopas officieel werd bevestigd – en die je misschien bekend zal voorkomen.

Vier jaar na de aankondiging van het Renaulution-plan door toenmalig CEO Luca de Meo, gaat het weer beter met Renault. De verkoop in Europa stijgt, de winstmarge bedroeg in 2024 7,6% van de omzet en bijna het hele gamma werd vernieuwd of herwerkt. Het bedrijf schakelt nu een versnelling hoger in fase twee van het plan: de internationale uitbreiding, weg van de te grote afhankelijkheid van Europa. De kleine crossover Kardian, gelanceerd in 2023 en gebaseerd op onze Dacia Sandero Stepway, was het startpunt van deze herovering, die nu volop in gang wordt gezet. Naast de SUV Duster en de pick-up Niagara – die allebei worden gelanceerd in belangrijke exportmarkten zoals Brazilië, Turkije en India – werkt Renault aan nog een SUV: de Boréal.

De Dacia Bigster wordt internationaal de Renault Boréal

De naam werd zopas officieel bevestigd door Renault voor "een statige, technologische en comfortabele SUV, bestemd voor meer dan 70 landen buiten Europa, met een eerste lancering in Latijns-Amerika." Na de Austral en de Rafale sluit deze naam aan bij Renaults nieuwe naamgeving, die verwijst naar uitgestrekte landschappen en familietripjes. Deze nieuwe SUV – die dus niet bij ons zal worden verkocht – is sterk afgeleid van de nieuwe Dacia Bigster, die dit jaar verschijnt. Hij rust echter op een specifiek platform, RGMP genaamd, dat beter aangepast is aan de eisen van opkomende markten, waar wegen slechter zijn en een aangepast chassis en ophanging vereist zijn. De styling verschilt van onze Bigster, met een voorkant en achterkant die zijn geïnspireerd op de Niagara. Onder de motorkap zit een 1.3L viercilinder benzinemotor, compatibel met bio-ethanol (de favoriete brandstof van de Brazilianen), met optionele vierwielaandrijving – ook een vereiste in deze markten. Maar zal dat genoeg zijn om marktaandeel af te snoepen van Fiat, Chevrolet, Volkswagen en Hyundai?

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in