Ligt Fisker al plat voordat het goed en wel begonnen is?

1mnd geleden | Laurent Zilli

Net nu het Amerikaanse merk zijn elektrische Ocean SUV van de grond zag komen, heeft Fisker de productie een paar weken stilgelegd, tegen de achtergrond van een mogelijk faillissement.

Het is niet makkelijk om een start-up te zijn in de wereld van elektrische auto's, zelfs niet als het niet je eerste poging is. Ontwerper Henrik Fisker had zijn eerste auto al in 2011 gelanceerd, de sculpturale Karma, de eerste plug-inhybride in de geschiedenis. Te vroeg, te duur, het project ging failliet en werd opgekocht door een Chinese groep. Maar Fisker gaf niet op. In 2016 richtte hij een nieuw bedrijf op. Het eerste levensvatbare model was de Ocean SUV, waarvan de leveringen bijna een jaar geleden begonnen. En toen, pats: de elektrische markt raakte wereldwijd in een grote dip.

Voorraad

De Magna-fabriek in Graz, Oostenrijk, waar de Fisker Ocean wordt geproduceerd, produceert meer voertuigen dan er vraag naar is, en het geld wordt sneller uitgegeven dan het wordt verdiend. Daarom heeft Fisker onlangs de productie stopgezet, "om de voorraden aan te passen aan de vraag". Tegelijkertijd heeft het merk 15% van zijn personeel ontslagen en een team ingeschakeld dat gespecialiseerd is in herstructurering. Hoewel de fabrikant er ook in geslaagd is om de 150 miljoen aan investeringen binnen te halen die nodig zijn voor zijn onmiddellijke overleving, doemt de schaduw van een faillissement op. Dit zou waarschijnlijk de eerste zijn in een lange rij van (voornamelijk Chinese) fabrikanten die alles inzetten op elektrische voertuigen. En dat zou jammer zijn, want de Fisker Ocean is een van de interessantste voertuigen in zijn categorie.

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in