Hier is de nieuwe grote SUV van Citroën
Daar is hij dan: de zeer populaire gezins-SUV van Citroën begint aan een nieuw hoofdstuk met deze tweede generatie die hoge ambities koestert. Een daarvan is de belofte om trouw te blijven aan het DNA van het merk en de comfortabelste in zijn segment te zijn. Dat is nu al zo met de huidige C5 Aircross, en de nieuwe doet er nog een schepje bovenop. Met een lengte van 4,65 meter en een wielbasis van 2,78 meter — een toename van respectievelijk 15 en 6 cm — profiteert vooral de binnenruimte. Citroën belooft dan ook de ruimste achterbank in zijn klasse, én een koffervolume boven het gemiddelde: 650 liter, ongeacht de gekozen motorisatie. Naast ruimte zal ook het comfort verhoogd worden dankzij Citroëns bekende Advance Comfort-stoelen en de vering met progressieve hydraulische bumpstops. Nieuw is dat elk voorwiel nu twee bumpstops heeft in plaats van één.
950 km
De enige aandrijflijn die Citroën laat vallen, is de diesel. Voor de rest is er voor ieder wat wils. Het gamma begint met een benzine-hybride van 145 pk, goed voor een autonomie tot 950 km op een volle tank en tot 50% elektrisch rijden in de stad. Verder is er een plug-inhybride versie met 195 pk, die ongeveer 85 km puur elektrisch rijden mogelijk maakt. En voor de elektrofanaten zijn er twee volledig elektrische versies: één met 210 pk en een batterij van 73 kWh netto (520 km autonomie), en één met 230 pk en een batterij van 97 kWh netto (680 km autonomie). Deze cijfers moeten nog worden gehomologeerd.
Citroën heeft nog geen prijzen bekendgemaakt. Daarvoor is het wachten op de lancering in de loop van het tweede semester van dit jaar. Maar we kunnen er nu al vrij zeker van zijn dat deze nieuwe generatie het succes van de vorige zal voortzetten.