Een onbekende start-up wil Cadillac beconcurreren

1w geleden Laurent Zilli

Voor één keer is het niet met een hypercar met duizenden pk’s dat een obscure start-up van zich laat horen, maar met een ultraluxueuze limousine, gecocreëerd met een van de grootste namen uit de autodesignwereld.

Het jonge bedrijf heet Dacora Motors, is gevestigd in de staat New York, en kent ofwel de geschiedenis niet, of is ongelooflijk arrogant. Hun stelling: “de eerste ultraluxewagen die in Amerika wordt gebouwd sinds meer dan een eeuw”. Daar zal men bij Cadillac wellicht niet mee akkoord gaan. Het merk beleeft namelijk een goede periode op zijn thuismarkt, met kwalitatieve modellen (zoals de Celestiq met een basisprijs van 350.000 $) en een geslaagde elektrische transitie.
Maar terug naar Dacora, dat de digitale ontwerpen onthulde van zijn allereerste model, waarvan het design tot stand kwam in samenwerking met... Pininfarina.

Seizoensinterieur

Is dit het meest geïnspireerde ontwerp uit de Italiaanse designstudio? Dat laten we aan ieder zijn oordeel. Maar er zitten alvast enkele interessante ideeën in. Eerst en vooral de modulariteit van het interieur, dat van 4 naar 6 zitplaatsen kan worden omgevormd dankzij de herintroductie van een klassiek Amerikaans kenmerk: de voorbank.
Maar nog innovatiever is het voorstel van Dacora om klanten minstens twee keer per jaar naar de concessie te laten terugkeren om het interieur volledig aan te passen aan het seizoen, de mode of de goesting. Als dit systeem — dat volgens Dacora makkelijk te implementeren is — écht werkt, dan zijn we benieuwd.
En verder? Er zijn weinig details bekend. De Dacora zou net geen 3 ton wegen, elektrisch zijn en 800 pk leveren, maar een hybrideversie zou ook beschikbaar komen. Ondanks een basisprijs van 500.000 €, zegt Dacora alvast genoeg bestellingen te hebben voor 18 maanden productie. Wanneer die productie start? Dat blijft voorlopig een raadsel.

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren