Dit is de Volvo EX30, de nieuwe elektrische lieveling?

9mnd geleden | Nicolas Morlet

Volvo breidt zijn gamma uit met een gloednieuw model: de EX30. Een compacte SUV uit het B-segment die, in lijn met de richting die Volvo is ingeslagen, volledig elektrisch zal zijn. Een ambitieuze nieuwkomer dat Volvo aankondigt als een van zijn bestsellers voor de komende jaren.

Het B-SUV-segment trekt de laatste tijd steeds meer A-merken aan. Toevallig wordt deze EX30 enkele dagen na de Lexus LBX gepresenteerd, een van zijn toekomstige concurrenten en ook een nieuwkomer in het segment. Alleen, in tegenstelling tot het Japanse model, zal de Volvo uitsluitend op batterijen rijden. Zoals zijn naam al doet vermoeden, zal hij onder de XC40 in het gamma postvatten, aangezien hij 4,23 meter lang is. Hoewel de ruimte aan boord redelijk goed is, is de bagageruimte een beetje teleurstellend, met slechts 319 liter ter beschikking.

Typisch Volvo

De styling is onmiskenbaar Volvo, en volgt de traditie van de EX90. Dit geldt voor de voorkant, zoals in het design van de koplampen en de gladde voorkant. Het geldt ook voor de achterzijde, met de tweedelige lampen die langs de achterruit omhoog lopen.

Het interieur is digitaler dan ooit, met een centraal 12,3 duim groot scherm dat alle functies bevat. Het kan worden opgedeeld in drie zones, met de belangrijkste informatie voor de bestuurder in het bovenste gedeelte. En natuurlijk wordt dit allemaal aangestuurd door Google Automotive - een echt voordeel ten opzichte van de concurrentie, gezien de volledigheid en reactiesnelheid van het systeem.

De EX30 wordt standaard geleverd met een volledige reeks rijassistenten, een  zegen en een vloek tegelijkertijd. Zo is er een antibotsingssysteem dat tegemoetkomend verkeer ontwijkt. Er is ook een waarschuwingssysteem dat je alarmeert wanneer je het portier opent als er een zwakkere weggebruiker passeert.

Agressieve prijzen

De EX30 wordt aangeboden in drie technische configuraties. De versies met Single Motor zijn uitgerust met een enkele 200 kW/272 pk sterke motor achterin en biedt keuze uit twee accucapaciteiten en dus twee actieradiusniveaus: 49 kWh en 344 km of 64 kWh voor 480 km op de Extended Range. Met deze tweede accu is ook de Twin Motor Performance-versie uitgerust, die een 115 kW/156 pk sterke motor aan de vooras toevoegt. Dat pepert de prestaties, met een 0-100 km/u-tijd van 3,6 seconden in plaats van 5,3, maar het bereik neemt dan af tot 460 kilometer. Opladen kan met 134 of 153 kW via een gelijkstroomterminal (DC) en met 11 kW of 22 kW via wisselstroom (AC), afhankelijk van het uitrustingsniveau.

De Volvo EX30 is nu te bestellen, met een agressieve prijsstelling die mogelijk wordt gemaakt door de productie in China. De prijzen beginnen bij €38.990. Voor de Twin Motor Performance-versie is de prijs € 50.490.

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in