De KGM Torres wordt hybride
Sinds de overname in 2021 door het Koreaanse conglomeraat KG is SsangYong, dat toen werd omgedoopt tot KGM (voor "KG Mobility"), opnieuw uit de rode cijfers gekropen. De heropleving is grotendeels te danken aan de Torres, een grote SUV in het D-segment (vergelijkbaar met 5008, Santa Fe, Sorento...), met een robuuste uitstraling, gelanceerd in 2022 en vorig jaar ook verschenen als volledig elektrische versie onder de naam EVX. Vandaag breidt het merk het gamma uit met een hybride versie om de concurrentie aan te gaan met andere grote spelers die deze technologie al gebruiken (zoals Espace, 5008, Tayron...).
De eerste full-hybride van KGM
In samenwerking met de Chinese constructeur BYD ontwikkelde KGM een aandrijflijn bestaande uit een 1.5L benzinemotor van 150 pk en een elektromotor van 177 pk, goed voor een gecombineerd vermogen van 204 pk. De batterij heeft een capaciteit van 1,2 kWh en maakt volgens het merk volledig elektrisch rijden mogelijk tot 100 km/u. KGM benadrukt bovendien dat de verbrandingsmotor vooral als generator dient om de batterij op peil te houden, wat het systeem dichter bij een zogenaamde range-extender (REEV) brengt. Er zijn drie rijmodi: volledig elektrisch, volledig hybride of volledig thermisch. Volgens de officiële cijfers bedraagt het gemiddelde verbruik 6,2 l/100 km (tegenover 9,1 l/100 km voor de benzineversie), en dalen de CO₂-uitstootwaarden tot 133 g/km. De Belgische vanafprijs bedraagt 36.990 euro, nauwelijks meer dan de benzineversie (36.490 euro).