De Europese Unie zwicht voor autofabrikanten en versoepelt de Euro 7-norm
Maandag aanvaardde de Raad van Europa een als compromis beschouwde tekst over de Euro 7-norm die was ingediend door Spanje, dat het roulerende voorzitterschap van de Unie bekleedt. De tekst voorziet in ongewijzigde emissiegrenswaarden voor personenauto's en lichte bedrijfsvoertuigen ten opzichte van Euro 6. Anderzijds zullen de emissiegrenswaarden voor rem- en bandendeeltjes worden aangescherpt.
Hoewel het definitieve akkoord tussen de Raad en de Commissie nog moet worden afgerond, is dit besluit met opluchting begroet door de landen die om een versoepeling van de regels vroegen, onder leiding van Frankrijk en Italië, en door de fabrikanten. Deze laatste waren vooral bezorgd dat ze zware investeringen zouden moeten doen om hun verbrandingsmotoren aan te passen aan deze Euro 7-norm, op een moment dat ze al onder financiële druk staan met de ontwikkeling van hun elektrische technologieën.
De nieuwe Euro 7-norm moet op 1 juli 2025 van kracht worden.