Canada volgt Europa in 2035, maar met meer flexibiliteit

4mnd geleden | Laurent Zilli

Gisteren maakte Canada zijn plan bekend om vanaf 2035 alleen nog "nulemissievoertuigen" te verkopen. Maar de maatregel is minder streng dan bij ons.

Enkele maanden nadat het officieel werd, is de Europese regel die de verkoop verbiedt van elke andere auto dan een elektrische auto op batterijen nog steeds het onderwerp van controverse, niet in het minst omdat deze zo rigide is dat ze niet expliciet de deur openzet voor andere oplossingen. Canada heeft net een vergelijkbare wet aangenomen, met dezelfde deadline van 2035. Tegen die datum zullen alleen "zero-emissievoertuigen" worden verkocht, maar de interpretatie van deze kwalificatie zal waarschijnlijk voor opschudding zorgen.

PHEV

De nulemissieauto's die na 2035 zijn toegestaan, zijn elektrische auto's op batterijen, elektrische auto's op brandstofcellen (d.w.z. "waterstofauto's") en... plug-inhybrides. Hier kan het lastig worden, want terwijl een plug-in effectief nulemissie is als hij alleen zijn accu's en elektromotor gebruikt, is hij verre van zero als de accu's leeg zijn. We kunnen ons de verhitte debatten op de Canadese tv-schermen al voorstellen, waar de magische formule net zo weinig magisch lijkt te zijn als in Europa.

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in