Test Yamaha Tracer 9 GT+ 2023 : Hij rijdt voor u!

7mnd geleden

Met zijn driecilindermotor en uitstekende verkoopcijfers heeft de Yamaha 9 GT nu een "+" in zijn naam. Maar wat zit er achter dat teken?

Zowel in zijn 700cc CP2-versie, als in de versie met de krachtige 900cc driecilinder, is de Tracer de ruggengraat van Yamaha's sporttouring-catalogus. In 2018 werd de Tracer 9 GT aan het gamma toegevoegd. Zijn rijkere uitrusting was gericht op het verbeteren van zijn prestaties. Nu voegt de Tracer 9 GT+ zich bij de familie. De basis van deze nieuwkomer is grotendeels gelijk aan de GT, maar de elektronische uitrusting is van een heel andere orde. De radartechnologie maakt de GT+ veiliger, aangenamer en beter aangepast aan de verkeersdrukte om ons heen.

Zoals altijd

Yamaha bokste voor ons een rit in elkaar van 215 km, over enkele van de mooiste wegen van Sardinië. Een route bestaande uit lange snelle bochten, kleine bochtige wegen en rechte stukken om het radarsysteem goed te testen. De koppeling is gemakkelijk te bedienen, maar de hendel zit voor mij iets te ver van het stuur. Het aanpassen van de kabelspanning corrigeert dit, maar op een machine van deze klasse was een verstelbaar hendel beter geweest. Vanaf de start, en zoals altijd bij deze driecilinder, is het vermogen goed verdeeld. De zesbak is perfect toegesneden op dit type motor. De motor komt bij alle snelheden goed op toeren en klinkt geweldig.

Als we een deel van de route naderen met lange, snelle bochten klik ik de Tracer in z’n Sport-stand. In deze stand reageert de driecilinder nog directer en zet hij aan tot een echt sportieve rijstijl. De quickshifter werkt uitstekend, wat het plezier van de Tracer GT+ alleen maar vergroot. Een ander voordeel is dat de nieuwe quickshifter de cruisecontrol niet uitschakelt bij het schakelen.

Onmiddellijke reactie

Adaptive Cruise Control maakt deel uit van het "+ pakket" en zorgt ervoor dat de afstand tot de voorligger altijd behouden blijft. Yamaha gebruikt een nieuwe millimetergolfradar, een systeem van amper 200 gram dat de afstand tot de voorligger tot op de millimeter nauwkeurig kan meten. Desgewenst kan je die afstand tussen één en twee seconden verviervoudigen met een knop op de linker stuurhelft, waardoor het systeem relatief snelheidsafhankelijk is. Als de auto voor jou afremt, doet de Yamaha hetzelfde. Versnelt de voorligger, dan versnelt de Yamaha mee. In beide gevallen voelt deze technische ingreep heel natuurlijk aan en wordt al snel duidelijk dat dit systeem vooral comfort en dus minder vermoeidheid met zich meebrengt. Nog beter is dat het systeem ook assisteert bij het inhalen van de voorligger. Zodra je de richtingaanwijzers activeert, wordt de snelheid automatisch verhoogd, zodat het inhalen vlot verloopt. Het lijkt in eerste instantie een beetje vreemd, maar het werkt perfect.

Puur vernuft

Nog mooier wordt het wanneer het systeem in een bocht corrigeert. De meetgegevens van de 6-assige IMU worden dan ingezet om de cruisecontrol aan te sturen en snelheidsaanpassingen te beperken in functie van de hellingshoek. De Yamaha Tracer GT + beschikt over elektronisch geregelde vering van KYB (tweevoudig instelbaar) en de actieve cruisecontrol zal ook die aansturen. Moet het systeem hard vertragen, dan wordt eerst de motorrem geactiveerd, vervolgens worden de remmen geactiveerd en wordt de demping van zowel de voorvork als de achtervering aangepast. De Tracer GT+ is daarenboven als eerste ter wereld uitgerust met het  Yamaha Unified Brake System. Dit in- en uitschakelbare remsysteem gebruikt alle data die de cruisecontrole ook gebruikt, maar zal pas ingrijpen als het detecteert dat de remkracht van de bestuurder onvoldoende is om een aanrijding te voorkomen. Het systeem zal dan remdruk opbouwen en de afstelling van de vering optimaliseren. Verder zorgt het voor een optimale remkrachtverdeling tussen voor- en achterrem. Alsof dat niet volstaat zal het je ook bijstaan bij het remmen in bochten. Rem je te hard in functie van de hellingshoek, dan grijpt het systeem in en stuurt zowel de remdruk als de demping van de vering bij. Het resultaat van dit alles is best indrukwekkend.

Conclusie

Deze nieuwe rijhulpsystemen zijn uiterst complex, maar ze zijn eenvoudig te gebruiken en zeer doeltreffend. Bovendien maken ze van de Tracer GT+ een nog verfijndere machine. Een geweldige motor, goede rijeigenschappen, comfort, elektronica van hoog niveau en je krijgt er standaard ook nog twee zijtassen en een verstelbaar windscherm bij. Zijn prijs: 16.999 €.

German Ooms en Pascal Mouton

De pluspunten

Doeltreffende rijhulpjes

Motorblok

Rijp om te reizen

 

De minpunten

Complexe elektronica

Soms opdringerige technologie

 

De Yamaha Tracer 9 GT+ in enkele cijfers :

Motor: 3-cilinder, 4-takt vloeistofgekoeld, DOHC, 4-kleppen, 890cc

Vermogen: 119 pk bij 10.000 tpm

Koppel: 93 Nm bij 7.000 t/min

Transmissie: 6 versnellingen (Quickshifter)

Koppeling: natte multiplaat

Transmissie: kettingaandrijving

Frame: aluminium diamantframe

Voorvering: KYB UPSD-vork, 41 mm, 130 mm veerweg, semi-actief op GT

Achtervering: Monoshock, 137 mm veerweg, veervoorspanning en uitgaande demping instelbaar.

Voorremmen: dubbele 298 mm schijven met radiale vierzuigerremklauwen, ABS

Achterrem: enkele schijf van 267 mm, remklauw met 1 zuiger, ABS

Zithoogte: 820 mm - 835 mm

Rijklaargewicht: 223 kg (220kg)

Brandstoftank: 18,7 liter

Prijs: € 16.999

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in