Nieuwe Alfa Romeo’s: de fabriek is klaar, de auto’s nog niet

Volgens de oorspronkelijke planning zou de nieuwe generatie van de Alfa Romeo Stelvio eind 2025 in productie gaan, zodat hij begin het jaar nadien in de Europese showrooms zou verschijnen. En de Giulia-berline, gebouwd op hetzelfde platform, zou hem enkele maanden later volgen. Alles wijst er nu op dat beide modellen vertraging zullen oplopen, zonder dat we weten hoelang precies. Zoals gezegd in de inleiding: het probleem is de hybridisatie. In eerste instantie was het de bedoeling dat de nieuwe Alfa’s 100% elektrisch zouden worden. Maar zoals zovelen heeft ook deze constructeur dat plan herzien.
STLA Large
Zoals we al eerder aanhaalden, gebruiken de nieuwe Italiaanse modellen het STLA Large-platform, net als de recent gelanceerde Dodge Charger. Dat platform is van nature multi-energie, zoals blijkt uit de plug-inhybrideversie van de Dodge. Maar die maakt gebruik van een zes-in-lijnmotor. En bij Alfa rust het hybride systeem op een viercilindermotor. Kortom, de ingenieurs werken zich uit de naad om het platform opnieuw te configureren zodat het geschikt wordt voor een Alfa-aandrijflijn. En hoelang dat nog zal duren? “We houden jullie op de hoogte,” aldus de merkverantwoordelijke. Ondertussen bevestigde een vakbondsafgevaardigde van de fabriek in Cassino dat de fabriek klaar is om de productie van de Stelvio op te starten, en dat ze enkel nog… op de auto zelf wachten.