Opel Mokka GSE: vijfde in de rij!
Na GTI bij Peugeot en HF bij Lancia, is het nu Opel dat een oud letterwoord van onder het stof haalt voor zijn sportieve EV’s: welkom terug, GSE. Deze badge is wellicht de minst bekende van de drie, waarschijnlijk omdat ze al ouder is en minder lang meeging. Van 1972 tot 1977 prijkte ze enkel op de grote Commodore. Kinderen van de jaren 80 kennen wellicht beter de Opel GSi – een andere afkorting voor hetzelfde concept: Grand Sport Injection, waarbij de ‘E’ staat voor het Duitse “Einspritzung”, oftewel injectie. Het voordeel van GSE? Dat het vandaag ook kan staan voor “Grand Sport Electric”.
De eerste, eigenlijk
We zouden dus eigenlijk niet moeten zeggen “na GTI en HF”, want GSE maakte twee jaar geleden al zijn comeback bij Opel, op de plug-in hybrides van de Astra en Grandland – toen de krachtigste modellen in het gamma. Nu staat GSE voor een volledig elektrische versie van de Mokka, met een aandrijflijn die we stilaan beginnen te herkennen. Die wordt al gebruikt in de Abarth 600e, de Alfa Romeo Junior Veloce, de gloednieuwe Lancia Ypsilon HF en straks ook in de Peugeot 208 GTI. Het gaat om een elektromotor van 280 pk en 375 Nm, gekoppeld aan een mechanisch Torsen-sperdifferentieel, en dat alles op de vooras. Te veel eenheidsworst? Toch niet. Uit ervaring weten we dat elk van de drie Italiaanse modellen een eigen rijgedrag heeft. En ook de Opel krijgt zijn eigen persoonlijkheid, mede dankzij zijn afstelling op een unieke testgrond: het e-Rallykampioenschap. Zingen zal hij niet, maar dansen des te meer.