Nieuw logo voor Citroën
Het nieuwe logo, dat het merk al deels gebruikte tijdens de viering van zijn 100-jarig bestaan in 2019, zal "gefaseerd" zijn ingang vinden in alle communicatiemiddelen en fysieke contactpunten. Eerst verschijnt het op een binnenkort te verwachten concept, voordat het vanaf medio volgend jaar op een productiemodel verschijnt. Het nieuwe logo gaat vergezeld van het onderschrift "Nothing moves us like Citroën", "een nieuwe merksignatuur die belooft de ontwikkeling van meer gedurfde en gastvrije mobiliteitsoplossingen voor het welzijn van de Citroën-klanten te versnellen", aldus het persbericht.
Het nieuwe logo is een herinterpretatie van het oorspronkelijke logo, ooit bedacht door oprichter André Citroën en geïnspireerd op het succes van zijn eerste metaalbewerkingsbedrijf, dat tandwielsystemen in de vorm van chevrons produceerde. De bekende en technische verwijzing naar de 'twee chevrons' is sindsdien de kern van de identiteit van Citroën gebleven.
"Toen we onze toekomstige richting wilden verduidelijken, leek het logisch om grafisch terug te keren naar het eerste André Citroën-logo, dat de authentieke belofte van betaalbare en innovatieve mobiliteit voor iedereen vertegenwoordigde", legt Alexandre Revert, Global Brand Designer, uit. Destijds viel Citroën op door zijn op Henri Ford geïnspireerde aanpak, waardoor de auto's veel betaalbaarder waren dan hun concurrenten. Is dit een teken van de komst van "goedkope" elektrische auto's?