Hier is de nieuwe elektrische hippiebus van Volkswagen!

2j geleden

Deze keer is het zover, Volkswagen blaast zijn beroemde hippiebus definitief nieuw leven in! Na een show van verschillende concepten onthullen de Duitsers de productieversie van de ID.Buzz. Deze speelt ongegeneerd in op nostalgische gevoelens om zelfs de grootste tegenstanders te bekeren tot elektrisch rijden. Moet wel, want een andere optie is er niet.

Drie jaar na de aantrekkelijke ID.Buzz-concept komt Volkswagen zijn belofte na en zet het een 21ste-eeuwse combi op de band. Van de concept neemt hij de rondingen en algemene proporties over. Die  zijn geïnspireerd op de beroemde voorganger, maar deze keer met wielen geplaatst op de vier uiteinden om veel ruimte tussen de assen vrij te maken. Essentieel ook om een grote accu te plaatsen.

Er zijn talrijke verwijzingen naar vroeger in de details. Met name de achterste stijl met de pseudo-luchtinlaten, in het verleden noodzakelijk om de achterin geplaatste motor te koelen. Of de zeer verticale voorkant met het prominente logo. Op dit punt betreuren wij het dat het merk de verwijzing naar de "T1" niet heeft doorgedreven door het grote logo van het concept te behouden.

Vrolijk en kleurrijk

Het interieur geeft ook veel knipogen naar de Combi. Maar hier is het subtieler, en Volkswagen lijkt de onderdelen zo veel mogelijk te hebben willen rationaliseren tussen zijn ID-modellen. Het dashboard is geïnspireerd op dat van de ID.3 en ID.4, met een groot zwevend middenscherm en een klein scherm tegenover de bestuurder met de essentiële rij-informatie. Tal van kleurrijke accenten vrolijken de boel op.

De kleine teleurstelling in de cabine komt van de achterbank. Hoewel Volkswagen zegt dat de ID.Buzz 81 mm breder is dan een Transporter, biedt hij geen drie zitplaatsen van gelijke breedte. De middelste passagier moet het doen met een klein en voor lange ritten oncomfortabel plekje. Jammer voor een gezinsauto.

Toch is er nog genoeg ruimte, vooral voor de benen, omdat er geen transmissietunnel is. En de bagageruimte, toegankelijk via een brede achterklep, heeft een inhoud van ten minste 1.121 liter.

Moeten we ook nog vermelde: de bekleding is van veganleder en gedeeltelijk gerecycleerde materialen.

Grote batterij en snel opladen

Verankerd in de 21ste eeuw, wordt de ID.Buzz enkel aangeboden met een elektrische motor. Voor zijn lancering krijgt hij de motor van 150 kW, aangedreven door een batterij van 77 kWh die snelladen aankan tot 170 kW. Dit betekent dat 80% van het bereik in 30 minuten wordt gehaald.

De ID.Buzz is ook verkrijgbaar in een bestelwagenversie met een vergelijkbaar technisch gegevensblad. Hij heeft een cargovolume van 3,9 m3 en een laadvermogen van 650 kilogram. Er kunnen twee of drie zitplaatsen voorin in. Speciaal ontworpen voor leveringen in de stad, zal de draaicirkel van 11,1 meter professionals zeker bevallen.

Leveringen van de Volkswagen ID.Buzz beginnen in de herfst.

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in