Ford herziet Europese strategie

4mnd geleden Laurent Zilli

Tijdens een videocall met de Europese concessiehouders bevestigde Jim Farley, de grote baas van Ford, een ommezwaai waar het netwerk al lang om smeekte: de ontwikkeling van nieuwe “klassieke” modellen.

We trekken al enkele jaren onze wenkbrauwen op bij de strategie die de Amerikaanse directie van Ford oplegt aan de Europese afdeling. In korte tijd zijn enkele van de meest iconische modellen van het merk verdwenen: Mondeo, S-Max, Galaxy, Fiesta, en binnenkort ook Focus. Zeker, de verkoop van die modellen liep terug, terwijl SUV’s als de Puma en Kuga de populairste modellen werden — zoals overal. Maar het einde van de Focus betekent wel zo’n 70.000 jaarlijkse verkopen minder, en ook het verdwijnen van de Fiesta heeft een merkbaar gat geslagen. Een gat dat de nieuwe elektrische modellen niet konden opvullen.

Nieuwe modellen

Volgens cijfers van Dataforce verkocht Ford in de eerste vijf maanden van 2025 ongeveer 15.000 Explorer’s en 5.000 Capri’s. Samen halen die EV’s niet het niveau van de 32.000 verkochte Focus-exemplaren in dezelfde periode. Je ziet waar het wringt, toch? De top heeft nu eindelijk de situatie erkend en Ford Europe mag dus opnieuw beginnen werken aan nieuwe modellen — en niet alleen elektrische. Op dit moment is er nog niets bekend over het soort voertuigen of de timing van hun komst, maar concessiehouders die werden geïnterviewd door een Duits medium spraken van grote opluchting. En dat begrijpen we volkomen…

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in