De nieuwe MG 4 toont zich van alle kanten
Beloofd is beloofd! Eind juli hadden we het al over de eerste technische details van de nieuwe MG 4, die op 5 augustus zou worden voorgesteld. Die datum is inmiddels voorbij, en de nieuwe Chinese elektrische compacte wagen onthult nu al zijn geheimen. Qua design lijkt MG te hebben gekozen voor een meer Europese benadering, met een veel evenwichtiger en minder opvallende stijl dan het huidige model met zijn vreemde silhouet. Hij is gestroomlijnder en 10 centimeter langer dan zijn voorganger (4,39 m tegenover 4,29 m). Ook het interieur oogt klassieker, met een minimalistisch dashboard en een opvallend groot 15,6-inch aanraakscherm. Wie van fysieke knoppen houdt, zal even moeten slikken: de meeste zijn vervangen door touchbediening.
Meer ruimte aan boord
De stoelen, bekleed met het zogenaamde "zwaanvleugel"-materiaal, zijn comfortabeler, verwarmd en geventileerd, en hebben een elegante, lichte bekleding die contrasteert met de vaak donkere interieurs van andere modellen. De materialen lijken op de eerste beelden gevarieerd en goed afgewerkt. De wielbasis werd met 4,5 cm verlengd, wat vooral de passagiers achterin ten goede komt. Dankzij de volledig vlakke vloer kan zelfs een kleiner persoon comfortabeler op de middelste zitplaats zitten. Het koffervolume is nog niet bekend, maar de achterbank is deelbaar in 60/40. De lijst van standaarduitrusting voor Europa is nog niet bekend, al weten we wel dat de Chinese versie een panoramisch dak als optie biedt.
De eerste grootschalige semi-solid battery
Maar de echte innovatie zit onder de vloer. De MG 4 “2.0” is de eerste elektrische wagen in massaproductie met een semi-solid batterij – een revolutionaire technologie die dubbel zo efficiënt is als de klassieke vloeistofbatterijen. Met een capaciteit van 70 kWh biedt ze ongeveer 456 km WLTP (537 km volgens de Chinese CLTC-norm) op één lading. In China zijn ook twee kleinere batterijen van 42,8 kWh en 53,9 kWh beschikbaar, die mogelijk ook naar Europa komen. Qua aandrijving is er voorlopig slechts één motor beschikbaar van 163 pk. De instapprijs zou ongeveer gelijk blijven aan het huidige model, dat 29.990€ kost. De MG 4 wordt in China gebouwd en komt in het vierde kwartaal van 2025 naar Europa.