Een propere ruit voor het Renault-logo
De bekende ruit verdwijnt natuurlijk niet. Ze krijgt een modernere look die moet duidelijk maken dat het de Franse constructeur menens is met zijn aangekondigde Renaulution-plan.
Het nieuwe brandmerk verscheen voor het eerst op het elektrische prototype van de Renault 5, afgelopen januari onthuld door Luca de Meo. In advertenties, en in tv-campagnes, is het al te spotten. Net als bij Peugeot zit er een zweem van nostalgie in. Het ontwerp is een vette knipoog naar dat van de jaren 80, ontworpen door de beroemde Hongaarse kunstenaar Victor Vasarely.
"Het nieuwe logo is puur, zonder handtekening of typogram, en is ontworpen om in beweging te zijn. Doordat het vlak is kan het ook makkelijker geanimeerd worden, bijvoorbeeld op video of op de digitale media, maar ook in onze voertuigen. Denk maar aan de typische welkomstboodschap", legt het merk uit. De introductie verloopt geleidelijk. Tegen 2024 moet het volledige Renault-gamma het dragen.
Het is de negende keer dat het ontwerp is vernieuwd. De laatste keer was in 1992 met een kleine facelift in 2015.