Test Voge 300 Rally - Killer voor de trails

1mnd geleden

We hebben even moeten wachten om de Voge 300 Rally eindelijk in België in test te krijgen. Maar ons geduld is beloond, want de prijs-kwaliteitverhouding is uitstekend.

De Voge 300 Rally wordt net zoals zijn grote zussen in China gebouwd bij Loncin, de grote leverancier van allerlei onderdelen en motoren voor grote merken zoals BMW, en is een instap-trailmotor die veel jonge en minder jonge motorrijders in hun garage of oprit hopen te stallen. Het is het soort motor dat zo veelzijdig is als je zelf wilt en voor allerlei doeleinden kan worden gebruikt. Helaas is er een 'maar'... Met een zadelhoogte van 905mm moet je ruim een meter tachtig zijn om deze 'kleine' trailfiets met grote ambities de baas te kunnen.

Torenvisie

Met zijn aanzienlijke hoogte schiet Voge zichzelf toch enigszins in de voet: vrouwelijke rijders of mensen met een meer doorsnee lengte zullen voor een paar extra euro's snel aan boord klimmen van een Honda CRF300L van € 6.199 of een BMW G 310 GS van € 6.470 met een hoogte van respectievelijk 880 en 820 mm. Afgezien van dat euvel, kunnen we niet anders dan de esthetiek van deze Rally waarderen. De combinatie van grijs en geel geeft hem een atypische uitstraling. De 21" en 18" wielen brengen ons terug naar de tijd van de geweldige allroads die in de jaren 80 zo'n droom waren. Met velgen als deze en een veerweg van 240 mm voor en achter, spaart deze 300 Rally je rug bij een rit op ons schabouwelijke wegdek. Ondanks zijn offroadgerichte uiterlijk, heeft Voge toch gekozen voor een behoorlijk windscherm, dat zeer effectief is op snelle ritten en de rijder meer dan behoorlijk tegen de wind beschermt. Een kunststof motorprotector en handkappen maken de praktische uitrusting van deze motorfiets compleet.

Eenvoud

Ondanks zijn belachelijk lage prijs van € 4.799 beschikt deze allroad over een eenvoudig af te lezen zwart-wit display waarop basisinformatie gemakkelijk te zien is. Een reserve-indicator en de gebruikte versnelling omringen de toerenteller en snelheidsmeter. Wat wil je nog meer? De inhoud van de brandstoftank is 11 liter. Zoals we tijdens onze testrit zullen zien, is dat ruim voldoende om meer dan 300 kilometer af te leggen, zelfs als we het tempo opvoeren. Een belangrijk detail is het bagagerek, waar je reistas gemakkelijk op past. Twee elastieken om hem vast te zetten, en de weg of de straten van je stad openen zich voor je wielen. De 292cc motor met 26 pk is meer dan genoeg om je op weg te helpen terwijl je je aan de maximumsnelheid houdt. Aan 90 km/u rijden is een fluitje van een cent, en zelfs de 120 km/u is haalbaar, als je daar zin in hebt. Hoewel er geen trillingen zijn onder de 6.000 tpm, kunnen de handen licht tintelen als je het hoger in de toerenschaal gaat zoeken. Een eencilindermotor zal altijd een eencilindermotor blijven en de balansas zal nooit alle grillen van de beweging van zijn enkele zuiger kunnen uitwissen, uiteraard. De zithouding is aangenaam, met een breed stuur waardoor je de machine gemakkelijk je wil op kunt leggen, zowel in scherpe bochten als bij het manoeuvreren bij stilstand. Met een drooggewicht van amper 158 kg, is de 300 Rally de ideale machine om door het verkeer te slalommen - als je groot genoeg bent, dan toch...

Groen gaan

Een korte rit door het groene Franse platteland maakt duidelijk dat - als de ondergrond droog is - offroad rijden gemakkelijk gaat. De voor mij onbekende Timsun-banden reageren goed op elke input. Remmen gaat, afgezien van de stevigheid van de bediening, probleemloos. Het ABS kan worden uitgeschakeld met een knop op de linker stuurhelft. Tijdens deze test reed ik vrij rustig, dus ik zou het niet snel uitschakelen. Zoals ik al vaak heb gedaan met de CRF 250L en 300L, zou ik deze allroad graag eens meenemen op de trails in Aragon (Spanje). Een niet te stuiten test op onverharde ondergrond die vaak snel zijn, soms uitdagend, maar altijd meer dan 200 kilometer lang. Dat is genoeg om een heel duidelijk beeld te krijgen van de actieradius, betrouwbaarheid en werkelijke capaciteiten van de machine. Maar even terug naar het hier en nu: de USB-poort lijkt alvast een troef. Je hoeft er je smartphone maar op aan te sluiten om te profiteren van on- en off-road navigatie. Apps zoals Komoot, Maps.me en OsmAnd zullen je gemakkelijk de weg wijzen. Al is er één probleempje: het oplaadvermogen van de USB-poort levert niet voldoende energie om het verbruik te compenseren, dus een powerbank op zak is een aanrader. Het is een situatie die je op veel aangesloten motorfietsen zult aantreffen, ongeacht de grootte van de motor of de prijs.

Conclusie

Dit is het soort kleine, veelzijdige motorfiets waar iedereen met plezier op zal rijden. Zijn lagere prijs dan de 'grote merken' is aantrekkelijk, maar ook z’n eenvoud, wat hem zo goed maakt. Hij is licht en zuinig, presteert een brandstofverbruik van amper 3l/100 km en heeft een verkoopprijs van €4.799. Met dat pakket zou hij de CRF300L, zijn meest directe concurrent, wel eens kunnen overschaduwen.

Gijs Gillis & Philippe Hunin

De pluspunten

A2-rijbewijs

Avontuurlijk uiterlijk

Universeel inzetbaar

Soepele vering

Prijs

Ruim voldoende bescherming

 

De minpunten

Geen ledverlichting

USB-poort niet krachtig genoeg

Remmen

 

Voge 300 Rally in cijfers

Motor: 4-takt, ééncilinder, watergekoeld, DOHC, 4-kleppen, 292cc inhoud

Maximumvermogen: 26 pk (19 kW) bij 8.500 tpm

Maximumkoppel: 25 Nm bij 7.000 tpm

Versnellingsbak: 6 versnellingen

Eindaandrijving: ketting

Frame: stalen buizenframe

Voorvering: 41 mm UPSD-vork, 240 mm veerweg

Achtervering: monoshock, 240 mm veerweg

Voorremmen: 1 x 265 mm schijf, ABS

Achterremmen: 1 x 220 mm schijf, ABS

Gewicht (rijklaar): 158 kg

Brandstoftank: 11 liter

Zithoogte: 915 mm

Prijs: € 4.799

Tags: Motos-Bikes
Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in