De nieuwe Kawasaki Ninja is de eerste hybride motorfiets

6mnd geleden | Laurent Zilli

Het is misschien een verrassing voor niet-ingewijden, maar hybride technologie werd nog niet gebruikt in de motorwereld. Tot deze nieuwe Ninja.

Beter laat dan nooit: hybride technologie, die al meer dan een kwarteeuw in auto's wordt gebruikt (als we de eerste pogingen, die dateren van het allereerste begin van de auto, even buiten beschouwing laten), vindt nu voor het eerst zijn weg naar motorfietsen. Kawasaki claimt deze exclusiviteit met de nieuwste generatie van zijn iconische model. De Ninja 7 Hybrid slaat een brug tussen de traditionele motorfiets en de elektrische motorfiets, die in tegenstelling tot de hybride al gemeengoed is onder stadsgebruikers.

Stop&Start

Technisch gezien combineert de Ninja Hybrid een 451 cc grote tweecilindermotor met een elektromotor, die 58 pk levert en zelfs 68 pk in boostmodus. Volgens de fabrikant komt dit overeen met het vermogen van een 700 cc-motor die de acceleratie van een 1.000 cc kan leveren, terwijl hij evenveel brandstof verbruikt als een 250 cc. De toepassing van het hybride systeem introduceert ook een andere motorinnovatie die al gemeengoed is in auto's: het Stop&Start-systeem, dat het motorblok uitschakelt tijdens korte stops. Volgens bekende principes ondersteunt het hybridesysteem de verbrandingsmotor tijdens het accelereren of maakt het elektrische rijfasen mogelijk en, meer specifiek voor motorfietsen, zal het ook helpen bij manoeuvres dankzij de 'Walk'-functie. Tot slot is de Ninja Hybrid verkrijgbaar met een automatische of handgeschakelde versnellingsbak. In het laatste geval schakelt het systeem automatisch terug naar de eerste versnelling wanneer de motor tot stilstand komt. Prijzen zijn nog niet beschikbaar.

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in