Elektrische deelfietsen en -steps: meer dan de helft van de Brusselaars wil ze weg!

7mnd geleden | Nicolas Morlet

"De opkomst van gedeelde elektrische voertuigen zou in grote mate bijdragen tot een groeiend gevoel van onveiligheid op de weg". Dat blijkt uit een studie van Cyclomédia, een Nederlands bedrijf dat gespecialiseerd is in 360°-fotografie in de openbare ruimte. Meer dan de helft van de inwoners van onze hoofdstad vindt zelfs dat ze verboden moeten worden!

Cyclomédia heeft zojuist zijn Urban Safety Road Index 2023 gepubliceerd. Dit onderzoek onder 7.515 mensen in 25 grote Europese steden geeft een algemeen beeld van de verkeersveiligheid in elke stad. Tallinn en Oslo zijn de steden waar inwoners zich het veiligst voelen in de openbare ruimte, met een positieve score van 87%. Daarentegen voelt 78% van de inwoners van Istanbul zich onveilig op de openbare weg.

Brussel en Antwerpen kunnen beter

Brussel staat onderaan de ranglijst. 31% van de inwoners zegt zich onveilig te voelen als ze van huis zijn. Dit is iets beter dan Antwerpen, de andere onderzochte Belgische stad, waar het cijfer stijgt tot 34%. Toch zouden zes op de tien Brusselaars het afraden om er te gaan wonen, rekening houdend met de verkeersveiligheid!

Naar een verbod op e-steps?

Als we Brussel onder de loep nemen, zien we dat 64% van de Brusselaars de stijging van het aantal verkeersongevallen toeschrijft aan gedeelde elektrische voertuigen. Dat betekent elektrische fietsen en scooters. Meer dan de helft van hen (54%) vindt zelfs dat de stad het voorbeeld van Parijs moet volgen, of zelfs verder moet gaan en dit soort transportmiddelen helemaal moet verbieden.

Andere factoren

Naast zachte free-floating mobiliteit dragen ook andere factoren in het Brusselse verkeer bij tot een groeiend gevoel van onveiligheid. Onder hen: de staat van de wegen, die voor 60% van de respondenten "tot gevaarlijke verkeerssituaties kan leiden", en het gebrek aan straatverlichting (41%). De respondenten noemden drie manieren om de verkeersveiligheid te verbeteren, die allemaal betrekking hadden op infrastructuur: verkeerssegmentatie (autostroken, fietspaden, bus- en tramsporen), betere fietspaden en een betere afbakening van rijbanen.

Aan de andere kant lijken maar weinig mensen individueel gedrag te willen veranderen, aangezien een derde van de respondenten minder vaak zou gaan fietsen als het dragen van een helm verplicht zou zijn en een op de vijf (21%) niet gelooft in een totaal alcoholverbod om de verkeersveiligheid te verbeteren.

Tags: Mobiliteit
Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in