Na Rolls-Royce kondigt nog een Britse luxefabrikant het einde van de twaalfcilinder aan

1j geleden | Nicolas Morlet

De elektrische overgang heeft een nieuw slachtoffer geëist: de W12-motor! Deze motor zal de elektrische overstap niet overleven die Bentley, de laatste fabrikant in het Volkswagen-sterrenstelsel die hem nog gebruikt, maakt. Wie nog wil genieten van de gedempte kracht van zijn twaalf cilinders, moet zich dus reppen.

Enkele dagen na Rolls-Royce kondigt Bentley het einde van de twaalfcilindermotor aan. Maar als ze geleidelijk zullen verdwijnen op het ritme van de modelvernieuwing bij de eerste, zal de breuk veel brutaler en sneller verlopen bij de tweede. De emblematische fabrikant zal zijn productie vanaf april 2024 stopzetten! Na deze datum zal het industriële gereedschap van de historische fabriek in Crewe worden ontmanteld en de locatie worden aangepast voor de productie van elektrische auto's. Bentley hoopt vanaf 2025 zijn eerste batterij-aangedreven model te produceren.

Recordvermogen ter afscheid

Intussentijd krijgt de W12 nog een laatste erebuiging onder de motorkap van de Continental Batur (foto), waar hij een recordvermogen van 750 pk zal halen. Dit model zal voorbehouden zijn aan een bevoorrechte clan, want er zullen slechts 18 exemplaren worden geproduceerd. Tegen de tijd dat de productie voltooid zal zijn, zullen meer dan 100.000 auto's zijn uitgerust met de originele W12-motor, die zijn naam dankt aan het feit dat de 12 cilinders in een W-vorm zijn gerangschikt in plaats van de gebruikelijke V-vorm. Een motor die alleen de Continental, Flying Spur en Bentayga vandaag nog gebruiken, maar die eerder ook in de neuzen stak van de Audi A8, Volkswagen Phaeton en Touareg.

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in