De nieuwe Lexus ES slaat een compleet nieuwe weg in
De Lexus ES, een Japanse berline die de concurrentie aangaat met de Audi A6, BMW 5 Reeks en Mercedes E-Klasse, krijgt een achtste generatie die ongetwijfeld blijft aanspreken bij taxichauffeurs en VTC-bestuurders. Met een lengte van 5,14 meter is hij 16,5 cm langer dan het huidige model, en hij overtreft hiermee al zijn concurrenten. “Logisch”, want hij moet zowel de ES als de grotere LS berline vervangen, die uit productie gaat. Vergeet het brave en ietwat fletse imago van de vorige generatie: deze ES 8.0 krijgt een fastback-silhouet en een veel agressievere stijl dan voorheen, die beslist origineel oogt (haakvormige koplampen, doorlopende lichtstrip achteraan, motorkap met ribbels, en 3D-gevormde portieren). De premiumdivisie van Toyota heeft kosten noch moeite gespaard.
Hybride en nu ook elektrisch
Binnenin trekken tegenpolen elkaar aan, want het interieur is veel soberder en minimalistischer dan de buitenzijde, met een volledig horizontaal dashboard waarop een zwevend centraal touchscreen van 14 inch en een digitaal instrumentenpaneel van 12,3 inch prijken. Het L-logo is verdwenen van het stuurwiel ten gunste van een soberder LEXUS-opschrift, en het merk biedt naast de klassieke zwarte en witte bekledingen ook originelere kleuren aan zoals champagne en chlorofyl. Onder de motorkap blijven twee full hybrid-motorisaties beschikbaar, met 201 pk (300h) en 247 pk (350h), maar voor het eerst in de geschiedenis van het model, dat in 1989 werd gelanceerd, zijn er ook twee elektrische versies: 224 pk (350e) en 343 pk (500e). Gegevens over autonomie, koppel en verbruik zijn nog niet bekendgemaakt en zullen later volgen, zodra de Europese versie wordt voorgesteld.