Stellantis brengt Lancia terug
De details van Lancia's revival zijn nog niet onthuld. Maar het lijkt erop dat het merk voor zijn toekomstige modellen de richting kiest van een digitaal verkoopmodel. Dat onlinekanaal werd enkele weken geleden al ingehuldigd in Italië, de enige markt waar het merk momenteel nog actief is, met één enkel model: de verouderde Ypsilon. Het merk zou dus zonder dealers verdergaan, ten gunste van bestellingen via het internet. Afleveringspunten zouden het enige "fysieke" contact tussen merk en klant opleveren.
Het verhaal heeft een Belgische link via de naam Yann Chabert. Hij was CEO van FCA Benelux tot de Stellantisgroep, opgericht in november jongstleden, die koers wijzigde. Hij treedt nu toe tot een klein managementteam dat belast is met de wederopstanding van Lancia.
Chabert zal verantwoordelijk zijn voor marketing en communicatie, onder leiding van Luca Napolitano, algemeen directeur van het merk, en voegt zich bij Paolo Laoiotile (Product Manager), Erica Valeria Ferraioli (Pricing) en Roberta Zerbi, benoemd als de nieuwe brandmanager Lancia en Alfa-Romeo.
Terug in eigen land neemt Stéphane Lévi, tot nu toe gedelegeerd bestuurder van PSA Belux, de leiding van Stellantis voor België en Luxemburg over.